Austro-Węgry Strona Główna Austro-Węgry
Historia wyjątkowego wielonarodowego państwa Habsburgów

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  Chat

Poprzedni temat «» Następny temat
samochody w armii
Autor Wiadomość
OEFFAG
XII. Praktykant/Fähnrich

Dołączył: 12 Lut 2009
Posty: 347
Skąd: Kongresówka
Wysłany: 2011-01-14, 20:59   samochody w armii

Wstawiłem dzisiaj w galerii trzy fotografie samochodów.
Dwie fotografie samochodu osobowego i jedną parku samochodów ciężarowych.
Może któryś z kolegów zna typy tych maszyn.
pozdrowienia
 
 
krakał
Książę


Wiek: 44
Dołączył: 31 Sty 2006
Posty: 6647
Skąd: widać na załączonym obrazku...
Wysłany: 2011-01-15, 19:12   

Ciężarówki - no cóż, pierwszy z brzegu jest podpisany na skrzyni - Puch. Modelu niestety nie znam. Drugi i trzeci to chyba Laurin - Klement... Kolejne to Puchy, takie jak pierwszy.
_________________
Moderacja zachowuje sobie prawo do działań niedemokratycznych, opartych na własnym widzimisię ;)
Przed użyciem bana konsultujemy się wyłącznie z lekarzem lub farmaceutą ;)
 
 
ergie
X. Oficjalista/Oberleutnant
retete - człowiek marginesu


Wiek: 52
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 505
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-05-06, 15:31   

No to ożywimy nieco ten wątek... Krakał to dla Ciebie...



Jeden z dwóch pierwszych, wojskowych samochodów w Krakowie... Ciężarowy Daimler 12/14 HP nr rej. S.912 należący do warsztatów artylerii (tylko których?).

Drugi identyczny miał nr rej. S-911 i należał do magazynu żywności... nie wiadomo tylko do którego.

---

żródło:
– Allgemeine Automobil-Zeitung nr 18/1904, str. 17
– Rejstr dla samochodów… Archiwum Narodowe w Krakowie syg. DPKr 177
– A. Bogunia-Paczyński "Mój Benz, moja Mercedes, s. 10
_________________
lepiej milcząc uchodzić za idiotę, niż odzywając się rozwiać wszelkie wątpliwości
Ostatnio zmieniony przez ergie 2017-04-19, 10:30, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
krakał
Książę


Wiek: 44
Dołączył: 31 Sty 2006
Posty: 6647
Skąd: widać na załączonym obrazku...
Wysłany: 2016-05-07, 09:09   

O! Bardzo dziękuję, choć ten artyleryczny daimler znany (tj, że był; jest też zdaje się inne zdjęcie).

ergie napisał/a:
Ciężarowy Daimler 12/14 HP nr rej. S.912 należący do warsztatów artylerii (tylko których?).

Drugi identyczny miał nr rej. S-911 i należał do magazynu żywności... nie wiadomo tylko do którego.


A gdzie w TK AZD sąsiadowało przez płot z VPM? :grin:

ergie napisał/a:
Z tą montownią to jednak poszli trochi po bandzie ;)


Ano. Nie wdający się w pikantne szczegóły :smile:
_________________
Moderacja zachowuje sobie prawo do działań niedemokratycznych, opartych na własnym widzimisię ;)
Przed użyciem bana konsultujemy się wyłącznie z lekarzem lub farmaceutą ;)
 
 
ergie
X. Oficjalista/Oberleutnant
retete - człowiek marginesu


Wiek: 52
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 505
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-05-07, 09:24   

Cytat:
A gdzie w TK AZD sąsiadowało przez płot z VPM? :grin:


Nie wiem, nie znam się... :D

Te w Podgórzu nie były przez płot...

PS.
Zapomłem napisać, że zdjęcie samochodu z 1904 r. ale pojawiły się one w Krakowie już 1903 r. Natomiast podane numery rejestracyjne to dopiero rok 1906.
_________________
lepiej milcząc uchodzić za idiotę, niż odzywając się rozwiać wszelkie wątpliwości
 
 
ergie
X. Oficjalista/Oberleutnant
retete - człowiek marginesu


Wiek: 52
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 505
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-05-10, 22:21   

Trzy wikiobrazki...

Pierwszy armijny samochód z 1898 r.


...



...



P.S.
No i zaczął mnie drążyć czarny robaczek niepewności... samochody samochodami, ale co z kołami motorowemi... znaczy się z motocyklami? Nie spotkałem dotąd informacji na ten temat, a fotek też nie widziałem żadnych... a przeca było trochę motocykli prywatnych w Monarchii...
_________________
lepiej milcząc uchodzić za idiotę, niż odzywając się rozwiać wszelkie wątpliwości
 
 
krakał
Książę


Wiek: 44
Dołączył: 31 Sty 2006
Posty: 6647
Skąd: widać na załączonym obrazku...
Wysłany: 2016-05-10, 23:13   

Mnie to zdjęcie pierwszego samochodu nie przestaje zadziwiać. To jest curiosum - najnowocześniejszy środek ciągu wlokący archaiczną armatę M. 61....
_________________
Moderacja zachowuje sobie prawo do działań niedemokratycznych, opartych na własnym widzimisię ;)
Przed użyciem bana konsultujemy się wyłącznie z lekarzem lub farmaceutą ;)
 
 
ergie
X. Oficjalista/Oberleutnant
retete - człowiek marginesu


Wiek: 52
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 505
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-05-11, 08:53   

To zdjęcie to klasyczna ustawka... kazali zrobić fotkę samochodu który coś ciągnie to zrobili... dlatego w swoich poszukiwaniach tego typu fotki traktuję raczej jako ciekawostkę...

Zwrócicie uwagę jak starannie upozowano całą sytuację... nie zapomniano nawet o klinie pod tylnym kołem coby stojący na pochyłości pojazd nie uciekł z kadru :D ino potem zapomnieli go wyretuszować ;)

A co do motocykli to dogrzebałem się do lakonicznej informacji, że po raz pierwszy ck armia użyła ich podczas manewrów w 1903 r. (tylko tyle)
_________________
lepiej milcząc uchodzić za idiotę, niż odzywając się rozwiać wszelkie wątpliwości
 
 
Albert Warszawa
XVII. Rzemieślnik/Korporal

Wiek: 36
Dołączył: 07 Sie 2015
Posty: 77
Skąd: Warszawa Bemowo
Wysłany: 2016-05-11, 13:09   

ergie napisał/a:
A co do motocykli to dogrzebałem się do lakonicznej informacji, że po raz pierwszy ck armia użyła ich podczas manewrów w 1903 r. (tylko tyle)


Sprawdź to, być może to jedyna książka na ten temat: http://militaria.at/Book....600&Language=en

Dostępna w dwóch wersjach językowych do wyboru (angielska, niemiecka). Nie mam jej, ale wydawnictwo zacne, więc pewnie książka jest co najmniej dobra. Na dole strony, do której prowadzi link podany przeze mnie wyżej, masz kilka przykładowych stron. Dwie pierwsze powinny Cię zainteresować, bo mimo iż w tytule książki mamy zakres czasowy 1920-1938, to jak widać omówione są też lata przed i w trakcie I wojny światowej :)

W książce, którą obaj posiadamy, czyli w "...Kraftfahrformationen..." znajdziesz trochę informacji na stronach 174-177.
_________________
Mój poprzedni nick na forum: Albert
 
 
ergie
X. Oficjalista/Oberleutnant
retete - człowiek marginesu


Wiek: 52
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 505
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-05-11, 14:44   

Tia.. pierwsza kniga to głównie jednak dzieje po roku 1920...

Co do "Kraftfahrformationen" to właśnie informacje w niej zawarte pobudziły czarnego robaczka niepewności/ciekawośdci... a tu bu się chciało typy, opisy, przydziały, użycie no i trochi fotek sobie poogladać tysz by nie zaszkodziło ;)

PS.
A i jeszcze o "Kraftfahrformationen" książka jest zacna i nie żałuję jej zakupu, ale generalnie jest to dzieło dobre na pobudzenie apetytu... ;)
_________________
lepiej milcząc uchodzić za idiotę, niż odzywając się rozwiać wszelkie wątpliwości
Ostatnio zmieniony przez ergie 2016-05-11, 22:23, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
DAR
VI. Radca rządowy/Oberst


Dołączył: 02 Gru 2012
Posty: 1295
Skąd: W-wa
Wysłany: 2016-05-11, 21:16   

krakał napisał/a:
To jest curiosum - najnowocześniejszy środek ciągu wlokący archaiczną armatę M. 61....

Czyli taki klasyczny wół do karety tylko odwrotnie :lol:
_________________
Kiedy Einstein po raz kolejny powtórzył swoją maksymę, że Pan Bóg nie gra w kości, Bohr przerwał mu z przekąsem: "Einstein, przestań wreszcie mówić Bogu, co ma robić!"
 
 
ergie
X. Oficjalista/Oberleutnant
retete - człowiek marginesu


Wiek: 52
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 505
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-05-11, 22:22   

Przykład zmobilizowanego cywilnego pojazdu, z pozostawionym cywilnym oznaczeniem... należąca do miasta Wiednia cysterna samochodowa na podwoziu nieznanej marki używana do transportu wody...

_________________
lepiej milcząc uchodzić za idiotę, niż odzywając się rozwiać wszelkie wątpliwości
Ostatnio zmieniony przez ergie 2017-04-26, 21:47, w całości zmieniany 2 razy  
 
 
krakał
Książę


Wiek: 44
Dołączył: 31 Sty 2006
Posty: 6647
Skąd: widać na załączonym obrazku...
Wysłany: 2016-05-12, 09:15   

ergie napisał/a:
To zdjęcie to klasyczna ustawka... kazali zrobić fotkę samochodu który coś ciągnie to zrobili... dlatego w swoich poszukiwaniach tego typu fotki traktuję raczej jako ciekawostkę...

Zwrócicie uwagę jak starannie upozowano całą sytuację... nie zapomniano nawet o klinie pod tylnym kołem coby stojący na pochyłości pojazd nie uciekł z kadru :D ino potem zapomnieli go wyretuszować


A to nie ma znaczenia. Dla mnie ciekawe jest to, że "ciągnie" akurat takiego rupiecia, jakby nie dało się pokazać niczego młodszego...
_________________
Moderacja zachowuje sobie prawo do działań niedemokratycznych, opartych na własnym widzimisię ;)
Przed użyciem bana konsultujemy się wyłącznie z lekarzem lub farmaceutą ;)
 
 
ergie
X. Oficjalista/Oberleutnant
retete - człowiek marginesu


Wiek: 52
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 505
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-05-12, 17:03   

Wszystko ma znaczenie, bo to jest dowód na to z jakim zapałem motoryzowano ck armię... paru zapaleńców mających sobie całą konnicę ;)
_________________
lepiej milcząc uchodzić za idiotę, niż odzywając się rozwiać wszelkie wątpliwości
 
 
krakał
Książę


Wiek: 44
Dołączył: 31 Sty 2006
Posty: 6647
Skąd: widać na załączonym obrazku...
Wysłany: 2016-05-12, 20:53   

To była akurat artyleria forteczna, która była generalnie mało-końska, a w porywach to i zmotoryzowana :)
_________________
Moderacja zachowuje sobie prawo do działań niedemokratycznych, opartych na własnym widzimisię ;)
Przed użyciem bana konsultujemy się wyłącznie z lekarzem lub farmaceutą ;)
 
 
ergie
X. Oficjalista/Oberleutnant
retete - człowiek marginesu


Wiek: 52
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 505
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-05-12, 21:15   

To akurat nawet ja wiem, moja refleksja był natury ogólnej :D

Tera cuś nie dość, że nowocześniejszego to jeszcze fotki świetnej jakości (po kliknięciu)

Austro Daimler M12/M16





Austro Daimler M17



_________________
lepiej milcząc uchodzić za idiotę, niż odzywając się rozwiać wszelkie wątpliwości
 
 
krakał
Książę


Wiek: 44
Dołączył: 31 Sty 2006
Posty: 6647
Skąd: widać na załączonym obrazku...
Wysłany: 2016-05-12, 21:44   

No jak mieć porsche, to tylko takie :mrgreen:
_________________
Moderacja zachowuje sobie prawo do działań niedemokratycznych, opartych na własnym widzimisię ;)
Przed użyciem bana konsultujemy się wyłącznie z lekarzem lub farmaceutą ;)
 
 
ergie
X. Oficjalista/Oberleutnant
retete - człowiek marginesu


Wiek: 52
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 505
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-05-13, 12:02   



Zdjęcie na Niemieckiej Wikipedii podpisane "Škoda U (50 HP) 4x4 (Austro-Daimler), 1919 г. (Zugmaschine für Artilleriegeschütze)"

... i moje pytanie, bo dojść z tym do ładu nie mogę, ile w tym Skody ile Austro-Daimlera? a jak znam życie to i dziadek Porsche w tym maczał palce...
_________________
lepiej milcząc uchodzić za idiotę, niż odzywając się rozwiać wszelkie wątpliwości
 
 
DAR
VI. Radca rządowy/Oberst


Dołączył: 02 Gru 2012
Posty: 1295
Skąd: W-wa
Wysłany: 2016-05-13, 20:46   

Gdyby zdjęcie było kolorowe to byłoby łatwiej zidentyfikować. Jeśli czerwony to wiadomo, że Porsche. :mrgreen:
_________________
Kiedy Einstein po raz kolejny powtórzył swoją maksymę, że Pan Bóg nie gra w kości, Bohr przerwał mu z przekąsem: "Einstein, przestań wreszcie mówić Bogu, co ma robić!"
 
 
ergie
X. Oficjalista/Oberleutnant
retete - człowiek marginesu


Wiek: 52
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 505
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-05-14, 08:09   

Porsche czerwone? Toż to herezja... w życiu... Porsche obowiązkowo białe, z czarnymi felgami...
_________________
lepiej milcząc uchodzić za idiotę, niż odzywając się rozwiać wszelkie wątpliwości
 
 
DAR
VI. Radca rządowy/Oberst


Dołączył: 02 Gru 2012
Posty: 1295
Skąd: W-wa
Wysłany: 2016-05-14, 21:11   

... i złotym łańcuchem... na szyi :wink:
_________________
Kiedy Einstein po raz kolejny powtórzył swoją maksymę, że Pan Bóg nie gra w kości, Bohr przerwał mu z przekąsem: "Einstein, przestań wreszcie mówić Bogu, co ma robić!"
 
 
krakał
Książę


Wiek: 44
Dołączył: 31 Sty 2006
Posty: 6647
Skąd: widać na załączonym obrazku...
Wysłany: 2016-05-14, 23:23   

Porsche i Aston jakoś mi się kojarzą tradycyjnie srebrne, Lamborghini czarne a Ferrari czerwone... Lambo najpiękniejsze :grin:

Dobra, wracam do prozy życia czyli do Zefiryny. Czarnej :smile:
_________________
Moderacja zachowuje sobie prawo do działań niedemokratycznych, opartych na własnym widzimisię ;)
Przed użyciem bana konsultujemy się wyłącznie z lekarzem lub farmaceutą ;)
 
 
ergie
X. Oficjalista/Oberleutnant
retete - człowiek marginesu


Wiek: 52
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 505
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-05-16, 19:56   

Panowie trochi historii... niemieckie sportowe/wyścigowe auta były białe potem srebrne, francuskie - niebieskie, włoskie - czerwone, brytyjskie - zielone... na forum historycznym można by oczekiwać znajomosci takich faktów ;) Tak więc jak porsche to białe z czarnymi szprychowymi felgami... dla tych co bardziej nowocześni może być srebrne...
_________________
lepiej milcząc uchodzić za idiotę, niż odzywając się rozwiać wszelkie wątpliwości
 
 
ergie
X. Oficjalista/Oberleutnant
retete - człowiek marginesu


Wiek: 52
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 505
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-05-16, 20:01   

Powracając jednak do tematy tego wątku

K.u.K. Feldpost Wagen No 1. :)

_________________
lepiej milcząc uchodzić za idiotę, niż odzywając się rozwiać wszelkie wątpliwości
Ostatnio zmieniony przez ergie 2016-10-20, 08:09, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
krakał
Książę


Wiek: 44
Dołączył: 31 Sty 2006
Posty: 6647
Skąd: widać na załączonym obrazku...
Wysłany: 2016-05-16, 20:04   

Blisko byłem z kolorami. Co do Astona - bondowe zwykle srebrne...
_________________
Moderacja zachowuje sobie prawo do działań niedemokratycznych, opartych na własnym widzimisię ;)
Przed użyciem bana konsultujemy się wyłącznie z lekarzem lub farmaceutą ;)
 
 
DAR
VI. Radca rządowy/Oberst


Dołączył: 02 Gru 2012
Posty: 1295
Skąd: W-wa
Wysłany: 2016-05-16, 22:15   

Ja się trochę rozminąłem :wink:
_________________
Kiedy Einstein po raz kolejny powtórzył swoją maksymę, że Pan Bóg nie gra w kości, Bohr przerwał mu z przekąsem: "Einstein, przestań wreszcie mówić Bogu, co ma robić!"
 
 
ergie
X. Oficjalista/Oberleutnant
retete - człowiek marginesu


Wiek: 52
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 505
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-09-14, 11:05   

Panowie i Panie kilka postów wyżej zamieściłem fotkę K.u.K. Feldpost Wagen No 1... trafiłem niedawno kolejną (obrazek zapodam jak tylko jaki skaner dorwę bo mój na razie odmówił współpracy) z samochodem posiadającym identyczne oznaczenie na budzie. I tera pytanie czy to ten sam samochód czy w ramach każdej Feldposty auta były numerowane oddzielnie? Pomożecie?
_________________
lepiej milcząc uchodzić za idiotę, niż odzywając się rozwiać wszelkie wątpliwości
 
 
ergie
X. Oficjalista/Oberleutnant
retete - człowiek marginesu


Wiek: 52
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 505
Skąd: Kraków
Wysłany: 2016-10-28, 11:05   

Idzie zima więc fotka jak najbardziej na czasie... ;) Austrowegierskie koło przygotowane do drogi :)

_________________
lepiej milcząc uchodzić za idiotę, niż odzywając się rozwiać wszelkie wątpliwości
 
 
ergie
X. Oficjalista/Oberleutnant
retete - człowiek marginesu


Wiek: 52
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 505
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-01-11, 08:47   

Przeglądając zdjęcia samochodów osobowych c.k. Armii zauważyłem pewną prawidłowość. Na początku wojny samochody miały zamontowany kabłąk mający zabezpieczać podróżujących nim przed rozciągniętymi w poprzek drogi linami. W okresie późniejszym konstrukcja ta znika całkowicie. Ciekawe czy było to spowodowane jej małą skutecznością, czy też wyolbrzymieniem problemu na początku wojny.
_________________
lepiej milcząc uchodzić za idiotę, niż odzywając się rozwiać wszelkie wątpliwości
 
 
krakał
Książę


Wiek: 44
Dołączył: 31 Sty 2006
Posty: 6647
Skąd: widać na załączonym obrazku...
Wysłany: 2017-01-11, 09:24   

Zdecydowanie to drugie. W warunkach stałego frontu i wojny pozycyjnej takie zabezpieczenia po prostu nie były potrzebne, tyły walczących armii były bezpieczne, zresztą dobrze nasycone wojskiem (etapy, jednostki zapasowe, terytorialne, ochrony kolei itd.). A partyzantek w PWS też raczej nie bywało, poza Bałkanami. Nie było przed kim się zabezpieczać.
_________________
Moderacja zachowuje sobie prawo do działań niedemokratycznych, opartych na własnym widzimisię ;)
Przed użyciem bana konsultujemy się wyłącznie z lekarzem lub farmaceutą ;)
 
 
ergie
X. Oficjalista/Oberleutnant
retete - człowiek marginesu


Wiek: 52
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 505
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-02-05, 23:43   

W. Schimon w "Österreich-Ungarns Kraftformationen im Weltkrieg 1914-1918" za źródłami podaje systematykę pojazdów wojennych z roku 1917

Cytat:

Autos zur Personenbeförderung (samochody do przewozu osób)
- Personenautos (samochody osobowe)
- Motoromnibusse (omnibusy motorowe = autobusy)

Autos zur Lastenbeförderung (samochody do transportu towarów)
- Rüstautos (holowniki drogowe/samochody ewakuacyjne)
- Lieferungsautos (samochody dostawcze = lekkie ciężarówki poniżej 1,5 t ładowności )
- Lastautos bis 1.5, 2, 3, 4 und über 5 Tonnen Ladegewicht (samochody ciężarowe o ładowności 1.5, 2, 3, 4, i 5 ton)

Specialautos der Artillerie (samochody dla artylerii)
- Batteriekommandantenautos (samochody komendy baterii = sztabowe samochody osobowe [?] )
- Zugwagen M9, M12, M12/16, M 17 (ciągniki artyleryjskie model M9, M12, M12/16, M 17)
- Seilwindenautos (samochody wciągarki [?] ki diabeł widziałem gdzieś fotkę samochodu ewakuacyjnego do holowania uszkodzonych dział i ciągników, pewnie to to)
- Panzerautos (samochody pancerne)
- Gesüchtzautos der Luftabwehrkannonen-Baterien (samochody z działami przeciwlotniczymi)
- Beleuchtungsautos (samochody z reflektorami)
- Caterpillar (ciągniki gąsienicowe/połgąsienicowe)

Spezialautos der Artillerie- und Autotruppe
- Werkstättenautos M9, M 12, M14, M 15, M 16 (samochody warsztatowe model M9, M 12, M14, M 15, M 16)

Spezialautos der Luftfahrtruppen (samochody oddziałów lotniczych)
- Hilfautos der Luftfahrtruppen (samochody pomocnicze oddziałów lotniczych = czyżby wszytko w jednym worze od osobowych po ciężarowe i specjalne?)

Spezialautos der Eisenbahn (samochody wojsk kolejowych)
- Schinenautos (samochody szynowe = generalnie ciężarówki przystosowane do jazdy po szynach i ciągnięcia wagonów)
- Schmalspuriger Generatorwagen für Benzinelektrobahnen (samochody/ciągniki z napędem generatorowym dla kolei wąskotorowych)
- Noralspuriger Generatorwagen für Benzinelektrobahnen (samochody/ciągniki z napędem generatorowym dla kolei normalnotorowych ;) )
- Motorfeldbahnwagen (drezyny "polowe")

Spezialautos für Post i Telegraph (samochody poczty i telegrafu :) )
- Postautos (samochody do przewozu poczty)
- Radioautos (samochody radiowe)

Spezialautos der Sanität (samochody medyczne)
- Sanitätautos (sanitarki)
- Ärzteautos (samochody medyczne/dla lekarzy)
- Chirurgenautos (samochody sale operacyjne)
- Röntgenautos (samochody ze stacjami rentgenowskimi)

Sonsige Spezialautos (pozostałe samochody specjalne)
- Küchenautos (samochody kuchnie polowe)
- Eisbereitungsautos (samochody chłodnie)
- Lastautozüge der Dampfwäscherei (samochody z pralniami parowymi/dezynfekcyjne)
- Tankautos (cysterny paliwowe)
- Wassersprengautos (samochody polewaczki = również do transportu wody)
- Benzinstraßenwalzen (walce drogowe z napędem silnikami benzynowymi)
- Motorfeuerspritzen (samochody gaśnicze)
- Kinoautos (samochody kinowe)

Anhängenwagen (przyczepy)

Motorschlitten (samochody do jazdy po śniegu = "skutery śniezne" ;) )

Motorpflüge (pługi motorowe)

Motorräder (koła motorowe = czyli po naszemu motocykle :) )
- Motorzweirad mit und ohne Beiwagen (motocykl z lub bez przyczepki/bocznego wózka)
- Motordreirad (Phhänomobile, Walterräder, Zyklonräder) (trójkołowce róznego typy i rodzaju)

_________________
lepiej milcząc uchodzić za idiotę, niż odzywając się rozwiać wszelkie wątpliwości
 
 
krakał
Książę


Wiek: 44
Dołączył: 31 Sty 2006
Posty: 6647
Skąd: widać na załączonym obrazku...
Wysłany: 2017-02-06, 12:38   

ergie napisał/a:
Specialautos der Artillerie (samochody dla artylerii)
- Batteriekommandantenautos (samochody komendy baterii = sztabowe samochody osobowe [?] )


Samochody dowódców baterii. Zwykłe osobowe, dla dowódcy baterii zmotoryzowanej i jej oficerów (w baterii było ich kilku). Sztabem bym tego nie nazwał, mam taką ekipę na zdjęciu - w sumie 12 chłopa, z czego kilku podoficerów. Dowódca baterii i kilku funkcyjnych miało do dyspozycji auto osobowe, reszta wsiadała do poszczególnych pojazdów baterii.
_________________
Moderacja zachowuje sobie prawo do działań niedemokratycznych, opartych na własnym widzimisię ;)
Przed użyciem bana konsultujemy się wyłącznie z lekarzem lub farmaceutą ;)
 
 
ergie
X. Oficjalista/Oberleutnant
retete - człowiek marginesu


Wiek: 52
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 505
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-02-06, 13:23   

Dzięki Krakał nie mogłem tego właściwie nazwać... ten szytabowy to tak w domyśle dowódczy miał być ;)

Czyli jak widać na zdjęciach sunąca baterię, to osobówka na przodzie to nie pilot ino odważny dowódca? :mrgreen:

A tak swoją drogą zastanawia mnie to, że przy pojazdach artylerii ani słowem nie zająknęli się na temat "transporterów amunicji" :roll:
_________________
lepiej milcząc uchodzić za idiotę, niż odzywając się rozwiać wszelkie wątpliwości
 
 
ergie
X. Oficjalista/Oberleutnant
retete - człowiek marginesu


Wiek: 52
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 505
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-02-19, 22:03   

transport dłużycy po austrowęgiersku ;)

_________________
lepiej milcząc uchodzić za idiotę, niż odzywając się rozwiać wszelkie wątpliwości
 
 
ergie
X. Oficjalista/Oberleutnant
retete - człowiek marginesu


Wiek: 52
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 505
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-02-20, 22:01   

spadłem ze krzesełka :mrgreen:



jak nic nasze dzielne chłopaki wiozą pocztę automobilem...

a najlepsza jest ta zapasowa oponka na dachu... a kółeczka ze stalowymi obręczami ;)
_________________
lepiej milcząc uchodzić za idiotę, niż odzywając się rozwiać wszelkie wątpliwości
 
 
ergie
X. Oficjalista/Oberleutnant
retete - człowiek marginesu


Wiek: 52
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 505
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-03-04, 21:57   

Czternastu producentów samochodów ciężarowych w monarchii austro-wegierskiej... dużo, mało?

= Erste Böhmisch-Mährische Maschinenfabrik AG, Praga (niem. Prag) [producent samochodów marki "Praga" i licencyjnych "Fross-Büssing"]
= Fross-Büssing, Wiedeń - dzielnica XX., Nordwestbahnstraße 53
= Ganz&Co. - Danubius, Budapeszt
= Johan Puch AG, Graz
= Laurin&Klement-Ges., Mlada Boleslav (niem. Jungbunzlau)
= Motorlastwagenfabrik Ing. G. Perl AG, Liesieng pod Wiedniem
= Nesseldorfer Wagenbaufabriks-Ges. in Nesseldorf, Koprzywnica (niem. Nesseldorf)
= Österreichische Daimler Motoren AG, Wiener Neustadt
= Österreichische Fiat -Werke AG, Wiedeń - dzielnica XXI., Brünnerstraße 72
= Österreichische Saurer-Werke, Wiedeń - dzielnica IX., Hahngasse 13
= Ungarische Maschinenfabrik AG, Györ [producent samochodów marki "Raba"]
= Ungarische Automobilfabrik AG, Arad [producent samochodów marki "Marta"]
= Wiener Automobilfabrik G.m.b.H (W.A.F.), Wiedeń - dzielnica X., Holbeingasse 10
= Wiener Automobilfabrik AG, Wiedeń - dzielnica XIX., Wienbergerggasse 70 [producent samochodów marki "Gräf&Stift"]
_________________
lepiej milcząc uchodzić za idiotę, niż odzywając się rozwiać wszelkie wątpliwości
 
 
krakał
Książę


Wiek: 44
Dołączył: 31 Sty 2006
Posty: 6647
Skąd: widać na załączonym obrazku...
Wysłany: 2017-03-05, 12:36   

Czy ja wiem... chyba dużo, ale zapewne w USA, Niemczech czy Francji było podobnie. U Francuzów z głowy kojarzę Berlieta, Laffly, Saurera (francuski oddział), Renaulta, Delahaye, SOMUA, Latil.... To pewnie było tego dużo więcej, skoro z głowy umiem wymienić siedem marek. U Niemców Bussing, Daimler, Mercedes, Opel, Oryx, Ehrardt... Było tego...
_________________
Moderacja zachowuje sobie prawo do działań niedemokratycznych, opartych na własnym widzimisię ;)
Przed użyciem bana konsultujemy się wyłącznie z lekarzem lub farmaceutą ;)
 
 
Ursus
Hrabia
FAHNEN.republika.pl


Dołączył: 30 Wrz 2004
Posty: 5524
Skąd: Leżajsk (dawniej)
Wysłany: 2017-03-05, 13:18   

Skończyłem wreszcie czytać „Żywiąc wojnę” Crevelda. Podnosił tam argument, że mnogość typów sprzętu, w tym także ciężarówek, znacznie utrudniała i tak niełatwe życie jednostkom zaopatrzeniowym. Chodziło głównie o różnorodność części zamiennych. Tak więc lista wydaje mi się o wiele za długa.
_________________
Můj praděda byl voják, který válčil na Piavě.
 
 
krakał
Książę


Wiek: 44
Dołączył: 31 Sty 2006
Posty: 6647
Skąd: widać na załączonym obrazku...
Wysłany: 2017-03-05, 13:46   

Ale najlepsze jest to, że do naszych czasów sporo z tego przetrwało. Autobusy Gräf & Stift dalej jeżdżą po Wiedniu. Puch i Austro-Daimler połączyły siły z OEWG i chociaż są teraz częścią koncernu MAN-a, to produkują pod własną marką jako Steyr. W Polsce Steyr jest dobrze znany z racji kooperacji z Jelczem (ciężarówka Steyr 91). Nadal funkcjonują fabryki czeskie - Nesseldorfer to dziś Tatra, Laurin & Klement - Skoda. Węgierska Raba nieźle sobie radzi, robi nadal ciężarówki wojskowe i autobusy.
_________________
Moderacja zachowuje sobie prawo do działań niedemokratycznych, opartych na własnym widzimisię ;)
Przed użyciem bana konsultujemy się wyłącznie z lekarzem lub farmaceutą ;)
 
 
ergie
X. Oficjalista/Oberleutnant
retete - człowiek marginesu


Wiek: 52
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 505
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-03-05, 17:00   

aaaaaa... pamietac jeszcze trza, że "znafcy" armii austrowęgierskiej mówili, daj se spokój, żadnych samochodów nie było, tylko konne tabory... tacy "znafcy" ;)
_________________
lepiej milcząc uchodzić za idiotę, niż odzywając się rozwiać wszelkie wątpliwości
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group