Austro-Węgry Strona Główna Austro-Węgry
Historia wyjątkowego wielonarodowego państwa Habsburgów

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  Chat

Poprzedni temat «» Następny temat
Konkurs - kontynuacja
Autor Wiadomość
Prochazka
VIII. Radca/Major

Dołączył: 17 Lis 2005
Posty: 867
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-01-28, 07:22   

W Alba Iulia - węgierska nazwa Gyulafehérvár.
Przynajmniej ten pierwszy pomnik tam jest.
 
 
KG
VI. Radca rządowy/Oberst

Dołączył: 08 Gru 2008
Posty: 1255
Skąd: Kraków
Wysłany: 2009-01-28, 08:12   

Tak, te pomniki stoją blisko siebie na głównym placu twierdzy w Alba Iulia.
Prawidłowe odpowiedzi to rownież Gyulafehérvár / Karlsburg / Carlsburg / Weißenburg / Apulon / Apulum / Erdel Belgradı / Balgrad / Belgrad / Belograd / Alba Transilvana, a jak ktoś lubi spolszczać to i Białogród nad Maruszą.
Nawet jak na Siedmiogród – dużo.

Pytanie zadaje Prochazka
 
 
Prochazka
VIII. Radca/Major

Dołączył: 17 Lis 2005
Posty: 867
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-01-28, 08:54   

Oto pytanie:

Pewne używane w ck armii działo starego typu uzyskało w Krakowie(i chyba tylko tam) dość osobliwy przydomek.

Co to było za działo i jakie miało przydomek?
 
 
krakał
Książę


Wiek: 44
Dołączył: 31 Sty 2006
Posty: 6647
Skąd: widać na załączonym obrazku...
Wysłany: 2009-01-29, 22:58   

Jedyny "krakowski" przydomek działa, jaki znam, to określenie "Gruby Wujek" na moździerz M. 11. Było w obiegu w listopadzie i grudniu 1914, kiedy to ogień em jedenastek było w Krakowie słychać - pisała o tym ówczesna prasa ("Nowa Reforma"). Ale to był akurat sprzęt ultranowoczesny na owe czasy... Na sprzęty muzealne (M. 61), prawie muzealne (M. 75/96) i silnie zabytkowe (M. 80, M. 94) przydomków nie znam... choć przekopałem o tych krakowskich działach kilogramy akt w Wiedniu.

No dobra, strzelę jeszcze - legioniści mówili o swoich górskich siódemkach M. 75 "Werndl na kółkach", przez podobieństwo wieku armat do karabinu M. 77. Ale żeby to było krakowskie?
_________________
Moderacja zachowuje sobie prawo do działań niedemokratycznych, opartych na własnym widzimisię ;)
Przed użyciem bana konsultujemy się wyłącznie z lekarzem lub farmaceutą ;)
 
 
Prochazka
VIII. Radca/Major

Dołączył: 17 Lis 2005
Posty: 867
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-01-30, 15:07   

Niestety, krakał, nie chodzi ani o "grubego wujka" ani o "Werndla na kółkach". Nie chodzi także o żadne z wymienionych przez Ciebie dział.

Podpowiedź:

W przydomku o który pytam było imię postaci ze Starego Testamentu.
 
 
krakał
Książę


Wiek: 44
Dołączył: 31 Sty 2006
Posty: 6647
Skąd: widać na załączonym obrazku...
Wysłany: 2009-01-30, 15:14   

To się nam lista dział skraca - zostaje jeszcze kazamatowa M. 59, polowa M. 63, ewentualnie jeszcze haubice M. 99. Pomijam tu odmiany górskie i różnice kalibrów, lawet itp. Pomijam też zabytki starsze, np. M. 46. Ale przydomka nie znam... Mojżesz? Abraham?
_________________
Moderacja zachowuje sobie prawo do działań niedemokratycznych, opartych na własnym widzimisię ;)
Przed użyciem bana konsultujemy się wyłącznie z lekarzem lub farmaceutą ;)
 
 
Prochazka
VIII. Radca/Major

Dołączył: 17 Lis 2005
Posty: 867
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-01-30, 15:44   

krakał napisał/a:
To się nam lista dział skraca - zostaje jeszcze kazamatowa M. 59, polowa M. 63, ewentualnie jeszcze haubice M. 99. Pomijam tu odmiany górskie i różnice kalibrów, lawet itp. Pomijam też zabytki starsze, np. M. 46. Ale przydomka nie znam... Mojżesz? Abraham?


Co do dział to powiem tylko że jedno z wymienionych jest prawidłowe. Co do przydomku to nie było w nim ani imienia Mojżesz ani Abraham.
 
 
Art
[Usunięty]

Wysłany: 2009-01-30, 22:13   

no to se walnę, pewnie jakaś Trąba Jerychońska...
ale Prochazko, jak Ty zadasz pytanie, to nawet nie próbuję szukać, bo poszukiwania w necie spełzają na niczym, a literatury nie mam, a nawet jak mam (Boy) to nie kumam, o co chodzi... :mrgreen:
kurzczę, bijesz rekordy w nieodgadności...
 
 
Prochazka
VIII. Radca/Major

Dołączył: 17 Lis 2005
Posty: 867
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-02-02, 07:50   

Art napisał/a:
no to se walnę, pewnie jakaś Trąba Jerychońska...


Niestety, nie.

Podpowiedź:

Imię które wchodzi w skład przydomku ma także jedna z postaci z powieści "David Cooperfield" Dickensa.
 
 
Prochazka
VIII. Radca/Major

Dołączył: 17 Lis 2005
Posty: 867
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-02-03, 07:55   

Podpowiedź:

Imię to w Starym Testamencie nosił człowiek którego żona cudzołożyła z Dawidem.
 
 
KG
VI. Radca rządowy/Oberst

Dołączył: 08 Gru 2008
Posty: 1255
Skąd: Kraków
Wysłany: 2009-02-03, 10:09   

Po Dickensie to już chyba nie ma problemu z imieniem (grupa rockowa z 40 letnim stażem), tylko z działem. Mam nadzieję, że jak będzie po wszystkim, poznamy źródło.
 
 
argo
VIII. Radca/Major
naczelny madziarożerca forum ;-)


Dołączył: 29 Wrz 2006
Posty: 882
Skąd: Pogranicze Galicji i Ksiestwa Cieszyńskiego
Wysłany: 2009-02-03, 11:31   

Uriasz ?
_________________
Ich bin ein Teil von jener Kraft, die stets das Bose will und stets das Gute schafft.
 
 
Prochazka
VIII. Radca/Major

Dołączył: 17 Lis 2005
Posty: 867
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-02-03, 11:49   

Koledzy KG(jako pierwszy) i Argo odgadli prawidłowo imię.

Ale to nie wszystko. Napisałem że "w przydomku o który pytam było imię postaci ze Starego Testamentu". Imię(a dokładnie dopełniacz imienia) wchodzi w skład przydomku ale nie stanowi całego przydomku.

Po drugie należy podać też typ działa którego dotyczy ten przydomek.
 
 
krakał
Książę


Wiek: 44
Dołączył: 31 Sty 2006
Posty: 6647
Skąd: widać na załączonym obrazku...
Wysłany: 2009-02-03, 14:29   

Hmm. Strzelać pozostaje. Łuk Uriasza? Proca Uriasza? Włócznia Uriasza? Miecz Uriasza? I stawiam na M 61 Wahrendorffa, ewentualnie na M. 63 Lenka.
_________________
Moderacja zachowuje sobie prawo do działań niedemokratycznych, opartych na własnym widzimisię ;)
Przed użyciem bana konsultujemy się wyłącznie z lekarzem lub farmaceutą ;)
 
 
Prochazka
VIII. Radca/Major

Dołączył: 17 Lis 2005
Posty: 867
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-02-03, 16:01   

krakał napisał/a:
Hmm. Strzelać pozostaje. Łuk Uriasza? Proca Uriasza? Włócznia Uriasza?Miecz Uriasza?


Niestety, żaden z nich.

krakał napisał/a:
I stawiam na M 61 Wahrendorffa, ewentualnie na M. 63 Lenka.


Jedno z dział podałeś prawidłowo. Na razie nie podam które by dać szansę innym.

Odpowiedż można znaleźć w książce "Austriacko-węgierska artyleria forteczna w przededniu wybuchu I wojny światowej" Przemysława Jaskółowskiego.
Da się też znaleźc w Internecie ale niełatwo.
 
 
Prochazka
VIII. Radca/Major

Dołączył: 17 Lis 2005
Posty: 867
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-02-04, 15:22   

No dobra. Żeby nie przeciągać to powiem że chodziło o działa Wz 1863 które miały przydomek "działa Uriasza". Skąd się wzięła ta nazwa? Pozwoliłem sobie stworzyć osobny post w dziale "Poza tematem" aby nie wprowadzać wątków pobocznych w Konkursie.

KG i argo odgadli imię Uriasz wchodzące w skład przydomka. KG był pierwszy - nie podał imienia ale poprzez wzmiankę o zespole rockowym z 40 stażem dowiódł że wie o co chodzi. Argo natomiast pierwszy formalnie podał imię. Krakał odgadł na 50% typ działa - to było jedno z dwóch które podał.
Zdecydowałem ze wszyscy trzej(KG, argo i krakał) odgadli mniej więcej tyle samo. Czy to słuszna decyzja? Starałem się być sprawiedliwy, jeśli mi się nie udało to przepraszam tych co czują się pokrzywdzeni.

Dla wspomnianych trzech osob będzie dogrywka. Kto pierwszy prawidłowo odpowie na poniższe pytanie uzyska punkt i prawo do zadania kolejnego pytania.
Oto pytanie(łatwe):

W jakiej wojnie po raz pierwszy użyto wspomnianych dział Wz 1863?
 
 
KG
VI. Radca rządowy/Oberst

Dołączył: 08 Gru 2008
Posty: 1255
Skąd: Kraków
Wysłany: 2009-02-04, 15:42   

Pierwszą okazją była kampania duńska 1864
 
 
Prochazka
VIII. Radca/Major

Dołączył: 17 Lis 2005
Posty: 867
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-02-05, 07:51   

KG napisał/a:
Pierwszą okazją była kampania duńska 1864


Zgadza się.

Zatem KG otrzymuje punkt i zadaje pytanie. Apeluję też do moderatora o przyznanie po pół punktu dla argo i krakała. Oczywiście to wszystko przy założeniu że jeszcze kiedykolwiek będzie aktualizacja klasyfikacji. Ostatnia była ponad pół roku temu.

KG, czekamy na pytanie.
 
 
KG
VI. Radca rządowy/Oberst

Dołączył: 08 Gru 2008
Posty: 1255
Skąd: Kraków
Wysłany: 2009-02-05, 20:48   

Marna satysfakcja z tej wyduszonej odpowiedzi.

Pytanie.
O kogo chodzi - zawodowy oficer i kompozytor, bracia, jeden z nich miał prawo używać tytułu „ Ritter von”. Za jakie zasługi ?
 
 
F Machalica
III. Minister/General der Infanterie
Leutnant i.d.R.


Wiek: 70
Dołączył: 21 Wrz 2007
Posty: 2437
Skąd: Czech Republik
Wysłany: 2009-02-06, 03:21   

Franz Lehár i jego brat obst. Anton Lehár
_________________
Jak sie ludzie chca porozumiec, to brak jezyka nieprzeszkadza.
 
 
KG
VI. Radca rządowy/Oberst

Dołączył: 08 Gru 2008
Posty: 1255
Skąd: Kraków
Wysłany: 2009-02-06, 06:41   

To jeszcze pozostaje prostsza część - ktory z nich był "von Lehar" i dlaczego.
 
 
Prochazka
VIII. Radca/Major

Dołączył: 17 Lis 2005
Posty: 867
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-02-06, 07:13   

Anton otrzymał tytuł Freiherr von Lehár za dowodzenie batalionem pod Chodelem niedaleko Lublina we wrześniu(zdaje się było to 2 września) 1914 roku.
 
 
KG
VI. Radca rządowy/Oberst

Dołączył: 08 Gru 2008
Posty: 1255
Skąd: Kraków
Wysłany: 2009-02-06, 09:35   

Tak. 2 wrzesnia 1914 roku mjr Antal (Anton) Lehár znalazł sie ze swoim 2. batalionem w centrum ataku rosyjskiego na styku Grupy Kummera i Armii Dankla. W pięć dni później został ranny w innych walkach, za co został odznaczony. Ale tytuł szlachecki (Freiherr, a nie jak z rozpędu napisałem "Ritter") otrzymał w 1918 za walki pod Chodelem, podobnie jak Krzyż Rycerski Orderu Marii Teresy. Ten epizod wojenny musiał sobie wysoko cenić, skoro założone w latach 30-tych wydawnictwo nazwał "Chodel-Verlag". Postać zasługuje na większą wzmiankę, chociażby ze względu na próbę przejęcia władzy przez Karola na Węgrzech. Może przy okazji wyjaśniłby ktoś, czego może dotyczyć powtarzana w życiorysach w internecie fraza, iż Lehár na przełomie 1918/19 roku oswobodził (czy też odciążył ) Lemberg ?

A co do nastepnego pytania - proponuję, by zadał je F.Machalica, gdyż jego odpowiedź o 3:21 była pierwsza.
 
 
F Machalica
III. Minister/General der Infanterie
Leutnant i.d.R.


Wiek: 70
Dołączył: 21 Wrz 2007
Posty: 2437
Skąd: Czech Republik
Wysłany: 2009-02-06, 21:56   

Dziekuje, choc nie odpowiedzialem na pytanie. Najstarsza koleja zelazna (podejrzewam, ze jeszcze drewniana ) na kontynencie europejskim byla kolej České Budějovice ( Budweiss)- Linz, zbudowana w latach 1825 - 1832. Oto pytanie: ktora byla druga najstarsza, kiedy ja zbudowano i do czego sluzyla?
_________________
Jak sie ludzie chca porozumiec, to brak jezyka nieprzeszkadza.
 
 
Art
[Usunięty]

Wysłany: 2009-02-06, 22:24   

Cóż, kto nie ryzykuje, ten nie siedzi...
Chyba chronologicznie to była kolej Północna Cesarza Ferdynanda, która dokumenty koncesyjne uzyskała w 1836 roku, przywilejem koncesyjnym objęta została trasa Wiedeń - Bochnia z odgałęzieniami do Brna, Ołomuńca (pewnie wozili słynne serki ołomunieckie :mrgreen: ), Opawy, Dworów i Wieliczki (wymienione są koncesja dotyczące w zasadzie Galicji).
Pierwszy odcinek Florisdorf-Wagram o długości 13,124 km oddano do użytku 17.11.1837r.
Do czego służyła - hmmm, lużne dywagacje, kolej ta wykazywała bardzo duże liczby osób, przewożonych według taryfy wojskowej, a w 1856 roku 1 144 177 ton towarów. W tym samym roku wpływy przedsiębiorstwa pochodziły w zasadzie z ruchu towarowego. Może cel militarny ???
W Galicji pierwsza była kolej Krakowsko-Górnośląska (koncesja 1844), pierwszy odcinek Kraków - Mysłowice 14.10.1847 o długości 65,471 km...
ale to taki pewnie offtopic...
 
 
KG
VI. Radca rządowy/Oberst

Dołączył: 08 Gru 2008
Posty: 1255
Skąd: Kraków
Wysłany: 2009-02-06, 22:31   

Była też niezbyt udana inwestycja Praha - Lany -ukończona 1832, skutecznie uruchomiona w 1838. Służyła do przewozu drewna. Napęd miała na owies (tak jak i ta do Linzu). Pierwsza parowa to Kolej Północna, o której pisze Art.
 
 
F Machalica
III. Minister/General der Infanterie
Leutnant i.d.R.


Wiek: 70
Dołączył: 21 Wrz 2007
Posty: 2437
Skąd: Czech Republik
Wysłany: 2009-02-06, 22:54   

KG napisał/a:
Była też niezbyt udana inwestycja Praha - Lany -ukończona 1832, skutecznie uruchomiona w 1838

Zaczynala sie w Dejwicach ( wtedy jeszcze nie byly czescia Pragi) i konczyla w lasach krzywoklatskich -:
http://www.praha.eu/jnp/c..._zeleznice.html
Natomiast Kolej polnocna cesarza Ferdynanda byla pierwsza parowa koleja na kontynencie:
http://www.vitejte.cz/objekt.php?j=cz&oid=7148
Poprawnie odpowiedzial KG, wiec pyta.
_________________
Jak sie ludzie chca porozumiec, to brak jezyka nieprzeszkadza.
 
 
KG
VI. Radca rządowy/Oberst

Dołączył: 08 Gru 2008
Posty: 1255
Skąd: Kraków
Wysłany: 2009-02-07, 07:23   

Austro-węgierski generał. Podczas I wojny jego losy związane były z Galicją.
Tak bardzo ucieszył się ze zwycięstwa Niemiec nad Francją w 1940 roku, że trafiony apopleksją wkrótce umarł. Mimo rangi, zasług i tak patriotycznych okoliczności zgonu, nie miał pogrzebu według państwowego ceremoniału. Kto to i dlaczego popadł był w taką niełaskę pod koniec życia ?
 
 
CK Tiger
II. Wicepremier/Generaloberst
A.E.I.O.U.


Wiek: 25
Dołączył: 10 Lis 2004
Posty: 2674
Skąd: Festung Krakau
Wysłany: 2009-02-07, 15:56   

Strzelę: generał-pułkownik Hugo Martiny von Malastów?
_________________
Da donnern Kanonen, es blitzen die Säbel,
Da reiten Dragoner, es stürmen die Jäger,
Folgen dem tapf'ren Radetzky nach,
Ja, Radetzky nach, ja mit HURRAH!
 
 
KG
VI. Radca rządowy/Oberst

Dołączył: 08 Gru 2008
Posty: 1255
Skąd: Kraków
Wysłany: 2009-02-07, 18:57   

Zmarł w 1940. Przykro mi, ale reszta się nie zgadza.
 
 
omnibus
VIII. Radca/Major
obrońca Krzyża

Wiek: 55
Dołączył: 27 Mar 2007
Posty: 854
Skąd: małopolska
Wysłany: 2009-02-08, 01:30   

Bo miał żydowskie korzenie?
_________________
http://www.youtube.com/watch?v=urZnCtZf0-o
 
 
 
KG
VI. Radca rządowy/Oberst

Dołączył: 08 Gru 2008
Posty: 1255
Skąd: Kraków
Wysłany: 2009-02-08, 17:10   

Nie ze względów rasowych - przynajmniej w dostępnych mi materiałach nie ma takiej informacji. Ale może najpierw ustalmy „kto”, wtedy nie będzie trzeba strzelać „dlaczego”.

Został uwieczniony na obrazach polskich malarzy (w ramach obowiązków służbowych i jego i artystów), w tym znanego batalisty i od koni specjalisty.
 
 
Prochazka
VIII. Radca/Major

Dołączył: 17 Lis 2005
Posty: 867
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-02-09, 07:37   

Chodzi chyba o Adama Brandnera(Edler von Wolfszahn).

Dlaczego popadł w niełaskę? Z tego co wiem był przeciwny Anschlussowi Austrii w 1938.
 
 
KG
VI. Radca rządowy/Oberst

Dołączył: 08 Gru 2008
Posty: 1255
Skąd: Kraków
Wysłany: 2009-02-09, 18:24   

Tak !
FML Adam Brandner v. Wolfszahn (1857-1940). Od 1912 roku dowodził ołomuniecką 92. brygadą Landwehry w składzie 46. krakowskiej dywizji Landwehry. Od początku wojny walczył w 1. Armii Dankla, wkrótce zastąpił FML Karla Nastopil jako dowodca 46. LITD. Ranny w lutym 1915, jesienią objął komendę Twierdzy Kraków, którą dowodził do maja 1918 roku. Był przeciwny Anschlussowi i to wystarczyło.

Portrety malowali Wojciech Kossak i Stanisław Żarnecki. „Wiatrak pod Sobieszczanami” z profilami Brandnera i samego Kossaka oraz portret Brandera (en trois quarto, en face) na tle ruin Smolenia zostały upowszechnione jako pocztówki, z których dochód przeznaczono na przyozdobienie zachodniogalicyjskich cmentarzy wojennych.

Prochazka zadaje pytanie.
 
 
Prochazka
VIII. Radca/Major

Dołączył: 17 Lis 2005
Posty: 867
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-02-10, 07:58   

Co to był antibromon i kto był jego twórcą?

Chodzi oczywiście o kogoś związanego z ck monarchią.
 
 
Art
[Usunięty]

Wysłany: 2009-02-10, 22:58   

Szanowny Kolego Prochazko! Do tej pory, jak się wrzuciło zadawane przez Ciebie pytanie w ogólnoświatową sieć i wygooglało pytanie, to wylatywało tyle, że można było siedzieć pół nocy i sprawdzać...
A teraz ŚWIATOWA sieć się zatkała, ZERO, czyli NUL informacji !!! No nie, Twoje pytania zaczęły zaskakiwać nawet świat!!!! :mrgreen:
a czy wiesz, co to są PROZIAKI i czy możemy się umówić w W-wie na konsumpcję tego ???
 
 
pablo
V. Radca nadworny/Generalmajor
na froncie pod Lublinem


Wiek: 37
Dołączył: 13 Paź 2005
Posty: 1559
Skąd: Markuszów
Wysłany: 2009-02-10, 23:18   

Fakt, hasło "antibromon" jest nieznane nawet dla wszechwiedzącej wyszukiwarki :shock: Ale analizując ten (prawdopodobnie) zbitek słów wyszło mi na to, że moze być to np. coś przeciwdziałającego skutkom zastosowania bromu. A do czego służy brom w wojsku to wiadomo. Być może to jest kompletnie nietrafiony domysł i możliwe, że Prochazka spadnie z krzesła ze śmiechu czytając moje przypuszczenia, ale tak mi się skojarzyło :wink: Może jakaś podpowiedź?
 
 
 
Prochazka
VIII. Radca/Major

Dołączył: 17 Lis 2005
Posty: 867
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2009-02-11, 15:11   

Art, co to są proziaki dowiedziałem się z Internetu. Niestety, brak czasu uniemożliwia mi skorzystanie z Twojej oferty za którą bardzo dziękuję.

Pablo, antibromon miał przeciwdziałać czemuś ale nie temu co napisałeś.

Podpowiedź:

Człowiek o którego pytam był także wynalazcą ozometru.
 
 
Ursus
Hrabia
FAHNEN.republika.pl


Dołączył: 30 Wrz 2004
Posty: 5468
Skąd: Leżajsk (dawniej)
Wysłany: 2009-02-11, 17:01   

Uwielbiam proziaki! Wczoraj jadłem!
_________________
Můj praděda byl voják, který válčil na Piavě.
 
 
szymor
XIV. Inżynier/Stabsfeldwebel

Dołączył: 19 Wrz 2006
Posty: 206
Skąd: Polska Centralna
Wysłany: 2009-02-12, 08:53   

Prochazka napisał/a:

Podpowiedź:

Człowiek o którego pytam był także wynalazcą ozometru.

Ozometr - może służy do badania stężenia ozonu :?: Myślałem, że to ozonometr....
_________________
Pozdrawiam
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group