Austro-Węgry Strona Główna Austro-Węgry
Historia wyjątkowego wielonarodowego państwa Habsburgów

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  Chat

Poprzedni temat «» Następny temat
40 regiment Piechoty
Autor Wiadomość
Seaman
XX. Rekrut

Wiek: 42
Dołączył: 11 Sie 2008
Posty: 3
Skąd: Gdansk
Wysłany: 2008-08-11, 20:33   40 regiment Piechoty

Szukam informacji na temat 40 Regimentu Piechoty, ktory stacjonowal w okolicach Rzeszowa. Bardzo prosze o wszelkie informacje. Pozdrowienia:)
_________________
Seaman
 
 
F Machalica
III. Minister/General der Infanterie
Leutnant i.d.R.


Wiek: 67
Dołączył: 21 Wrz 2007
Posty: 2437
Skąd: Czech Republik
Wysłany: 2008-08-11, 22:10   

Seaman napisał/a:
temat 40 Regimentu Piechoty

Popatrz obok na Poszukujemy chetnych. I tez na stronach http://www.mlorenz.at/ albo
http://www.franzferdinand...vojsko/Pechota/
_________________
Jak sie ludzie chca porozumiec, to brak jezyka nieprzeszkadza.
 
 
Stonewall
XVI. Kupiec/Zugsführer

Dołączył: 27 Lis 2007
Posty: 135
Skąd: Kraina Żeromskiego
Wysłany: 2008-08-12, 19:13   

Seamanie!
Chciałbym zauważyć, iż w Twoim poście inicjalnym pojawił się pewien lapsus. Otóż pułk nr 40 nie tyle stacjonował „w okolicach Rzeszowa”, co rekrutował się tam właśnie od roku 1830 (korzenie pułku sięgają głęboko jeszcze w wiek XVIII, zaś w latach 1857-60 nastąpił krótki okres, w którym Rzeszów jako miejsce poboru zamieniono na Jasło). W całej historii swoich dziejów (również wtedy, gdy szeregi pułku uzupełniano w Rzeszowie) regiment ów stacjonował w miejscach rozrzuconych po całej monarchii. Pododdziały szkolno-zapasowe przebywały oczywiście stale nad Wisłokiem, lecz garnizon rzeszowski gościł główne siły pułku jedynie przejściowo (chociażby w latach 1881-84 czy 1888-94).
Pragnę również zapytać, jakie konkretnie informacje Cię interesują, wszak nawet dzieło Alphonsa von Wredego (dotyczy dziejów cesarskich sił zbrojnych) poświęca pułkowi nr 40 wiele stron zapisanych drobnym drukiem.
 
 
Seaman
XX. Rekrut

Wiek: 42
Dołączył: 11 Sie 2008
Posty: 3
Skąd: Gdansk
Wysłany: 2008-08-12, 19:31   Szukam informacji na temat Pradziadka:)

Dzieki serdecznie za informacje. Szukam informacji na temat mojego pradziadka, ktory pochodzil z okolic Kolbuszowej, jakies 30km na polnoc w kierunku Nowej Deby. Z przekazow rodzinnych wiem, ze stracil w tej wojnie noge, ale niestety nikt nie pamieta w jakiej bitwie, ani w jakiej jednostce sluzyl. Jako, ze moj pradziad byl "prostym chlopem" mysle, ze trafil do piechoty, i zakladam, ze byl rekrutowany w Rzeszowie. Znalazlem mape okregow wojskowych Austrowegier i bylo na niej zaznaczone, ze pulk 40 stacjonowal w Rzeszowie. Czy podazam dobrym tropem?
_________________
Seaman
 
 
Airacobra
XII. Praktykant/Fähnrich
Wielbiciel historii wojennej


Wiek: 40
Dołączył: 12 Maj 2007
Posty: 355
Skąd: Bochnia
Wysłany: 2008-08-13, 06:56   

Myślę że tak choć niekoniecznie, pradziadek mógł być też rekrutowany przez pułki obrony krajowej, mógł być również w kawalerii, artylerii czy taborach. Sam mam podobny problem i jak na razie nie wiem nic. Poza niewiele znaczącymi szczegółami.
 
 
 
Art
Książę
Galicja


Wiek: 63
Dołączył: 20 Sie 2005
Posty: 6543
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2008-08-13, 12:27   

Airacobra napisał/a:
Sam mam podobny problem i jak na razie nie wiem nic. Poza niewiele znaczącymi szczegółami.


Ale pamiętajcie, Koledzy, że każdy, nawet najdrobniejszy szczegół, pozornie nic nie znaczący, może okazać się jednak istotny! List, kartka, zdjęcie - ze szcegółów buduje się obraz całości. Każdy z takich szczegółó może osazać się pomocny przy ukierunkowaniu poszukiwań. W przypadku Seamana, to można tylko DOMNIEMYWAĆ, że chodzi o 40 IR. Jeśli Twój dziadek został zmobilizowany tuż przed 1914 lub w czasie trwania wojny, to rejony mobilizacji nic juz nie znaczyły. Mogli Twojego dziadka rzucić wszędzie... Zajrzyj do Nowakowskiego, Baczkowskiego. Oczywiście życzę powodzenia w poszukiwaniach, ale... Obym się mylił! :lol: Acha, poszukai strony Kolbuszowej, działa tam kilka osób o zacięciu historycznym, genealogicznym, robią rodzinne zloty (nie mylić z sabatami...) i zjazdy, może znajdziesz kogoś z rodziny dziadka i dowiesz się czegoś bliżej...
 
 
 
Seaman
XX. Rekrut

Wiek: 42
Dołączył: 11 Sie 2008
Posty: 3
Skąd: Gdansk
Wysłany: 2008-08-13, 19:39   

Dzieki za informacje:) Pozdrowienia:)
_________________
Seaman
 
 
JCH
XX. Rekrut

Dołączył: 18 Cze 2010
Posty: 2
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: 2010-06-21, 21:54   Mój dziadek służył w tym pułku.

Wkleję za kilka dni odpis dokumentu przedstawiającego przebieg jego służby - tekst jest po niemiecku i z wieloma skrótami, których jako laik nie potrafię przetłumaczyć w całości.
Na razie tylko jedno zdjęcie - dziadek siedzi na beczce :-)

Z tego co mam nadzieję dobrze odczytałem ze wspomnianego dokumentu, pułk stacjonował wtedy w Samborze.
 
 
Ursus
Baron
FAHNEN.republika.pl


Wiek: 27
Dołączył: 30 Wrz 2004
Posty: 4464
Skąd: k.u.k. Konsulat in Danzig
Wysłany: 2010-06-21, 22:09   Re: Mój dziadek służył w tym pułku.

JCH napisał/a:
Wkleję za kilka dni odpis dokumentu przedstawiającego przebieg jego służby - tekst jest po niemiecku i z wieloma skrótami, których jako laik nie potrafię przetłumaczyć w całości..


Wklejaj śmiało - przetłumaczymy!
_________________
Můj praděda byl voják, který válčil na Piavě.

https://ug.academia.edu/SlawomirKulacz
 
 
JCH
XX. Rekrut

Dołączył: 18 Cze 2010
Posty: 2
Skąd: Sosnowiec
Wysłany: 2010-06-22, 20:45   Proszę o pomoc w tłumaczeniu

Strona pierwsza:

strona druga:

Początek - dane personalne - rozgryzłem (prawie), ale od połowy pierwszej strony zaczynają się schody...
 
 
Ursus
Baron
FAHNEN.republika.pl


Wiek: 27
Dołączył: 30 Wrz 2004
Posty: 4464
Skąd: k.u.k. Konsulat in Danzig
Wysłany: 2010-06-23, 12:33   

Cześć! Łande i w miarę czytelne! Jak zrobisz taką tabelke w Wordzie i podeślesz mi plik, to Ci to porozczytuje, tak bedzie chyba najlepiej.
_________________
Můj praděda byl voják, který válčil na Piavě.

https://ug.academia.edu/SlawomirKulacz
 
 
F Machalica
III. Minister/General der Infanterie
Leutnant i.d.R.


Wiek: 67
Dołączył: 21 Wrz 2007
Posty: 2437
Skąd: Czech Republik
Wysłany: 2010-06-26, 09:20   

JCH napisał/a:
Z tego co mam nadzieję dobrze odczytałem ze wspomnianego dokumentu, pułk stacjonował wtedy w Samborze
Nie, dziadek byl od 15.10. 1913 przydzielony do komendy powiatu uzupelnijacego w Samborze i o zmianie przydzialu dalej nic nie pisza.
_________________
Jak sie ludzie chca porozumiec, to brak jezyka nieprzeszkadza.
 
 
aszka_t
XVIII. Robotnik/Gefreiter
aszka_t


Dołączył: 24 Sty 2011
Posty: 53
Skąd: Tarnów
Wysłany: 2014-05-12, 18:42   

Przeanalizowałam sobie okręgi uzupełnień - chciałabym się upewnić, czy rekruci z okolic Dębicy trafiali do IR 40 - miejsce uzupełnień Ropczyce. I czy istnieją jakieś księgi rejestracyjne rekrutów z Ropczyc ? A jeśli tak to gdzie ich można szukać ?

A jeśli nie IR 40 to co ? [jaka alternatywa].

Pozdrawiam.
 
 
Nirven
XI. Akcesista/Leutnant

Dołączył: 03 Maj 2013
Posty: 413
Skąd: Festung Krakau
Wysłany: 2014-05-12, 19:17   

Teoretycznie Dębica to chyba też 4 Pułk Ułanów Landwehry z Tarnowa, ale na Krameriusie wyskakują też IR 90 z Rzeszowa, LIR 17 też z Rzeszowa, pojedyncze osoby z innych jednostek: FJB 4, IR 89, Kompania Saperów. Poza tym w Dębicy był podczas wojny szpital.
_________________
"Każdy kilogram obywatela ogólnym dobrem narodu!"
 
 
Trotta
Hrabia
In deinem Lager, Österreich!


Wiek: 34
Dołączył: 17 Paź 2005
Posty: 5219
Skąd: Kraków
Wysłany: 2014-05-13, 06:27   

Nirven napisał/a:
IR 90 z Rzeszowa


znaczy "40" , czy wyskoczyła Ci jarosławska dziewięćdziesiątka (nie byłoby to jakoś niezwykle dziwne...)

Przed wojną: IR.40 albo LIR.17 jako reguła, poza tym jakieś inne mniejsze jednostki. W czasie wojny - reguły licho wzięły. Dębiczanie mogli pouzupełniać inne pułki, pewnie w pierwszej kolejności galicyjskie.
 
 
Nirven
XI. Akcesista/Leutnant

Dołączył: 03 Maj 2013
Posty: 413
Skąd: Festung Krakau
Wysłany: 2014-05-13, 08:20   

Nie, wpisałem na Krameriusie i przeglądałem wyniki i pojawiła się właśnie 90ka. Taka całkiem dziewiędziesiątkowata, nie przekręcona wyszukiwarką 40 :wink:
Podejrzewam, że pojedyncze nazwiska przydzielane do innych jednostek to mogą być właśnie uzupełnienia, choćby i z pobliskiego szpitala wysyłane prosto na front w marszkompaniach.
_________________
"Każdy kilogram obywatela ogólnym dobrem narodu!"
 
 
Trotta
Hrabia
In deinem Lager, Österreich!


Wiek: 34
Dołączył: 17 Paź 2005
Posty: 5219
Skąd: Kraków
Wysłany: 2014-05-13, 08:45   

No, to dość naturalne. Nie umiem jeszcze do końca rozeznać tego zjawiska, ale najwyraźniej w pierwszym roku wojny erganzungbezirki pułków galicyjskich przesunęły się na zachód - bo wschodnia i środkowa Galicja oraz pewna część zachodniej wpadła w moskiewskie rączki no i był problem ze zgarnianiem żołnierzy. Powstały pewnie jakieś rozwiązania prowizoryczne, a te przetrwały potrzebę, która je wywołała.
 
 
aszka_t
XVIII. Robotnik/Gefreiter
aszka_t


Dołączył: 24 Sty 2011
Posty: 53
Skąd: Tarnów
Wysłany: 2014-05-14, 06:35   

Nirven napisał/a:
... i pojawiła się właśnie 90ka. Taka całkiem dziewiędziesiątkowata, nie przekręcona wyszukiwarką 40 .
hehehe

Dzięki za podpowiedzi ;)

Ze szpitala raczej odpada bo chodzi o miejscowego :/
 
 
potek
XX. Rekrut

Dołączył: 15 Lip 2014
Posty: 1
Wysłany: 2014-07-15, 01:01   

Witam Państwa
A czy ktoś ma dane z czasów wojny austriacko-francuskiej 1859 ? Wg szematyzmów IR 40 brał udział w końcówce bitwy pod Solferino. Może się uchowała jakaś historia regimentu z tego czasu ? Byli tam Polacy z Galicji.
 
 
Trotta
Hrabia
In deinem Lager, Österreich!


Wiek: 34
Dołączył: 17 Paź 2005
Posty: 5219
Skąd: Kraków
Wysłany: 2014-07-15, 06:30   

Zapewne będzie to w:
Oskar Posselt, Geschichte des k. und k. Infanterie-Regiments Ritter v. Pino Nr. 40, Rzeszów 1913
Gdzie znaleźć, nie wiem, bo nigdy nie szukałem...
 
 
Ursus
Baron
FAHNEN.republika.pl


Wiek: 27
Dołączył: 30 Wrz 2004
Posty: 4464
Skąd: k.u.k. Konsulat in Danzig
Wysłany: 2014-07-15, 08:07   

Trotta napisał/a:
Oskar Posselt, Geschichte des k. und k. Infanterie-Regiments Ritter v. Pino Nr. 40, Rzeszów 1913


Mam fragmenty. Piszę teraz artykuł o 40 IR i 17 LIR, ale skupię się raczej na okresie PWŚ...
_________________
Můj praděda byl voják, který válčil na Piavě.

https://ug.academia.edu/SlawomirKulacz
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group