Austro-Węgry Strona Główna Austro-Węgry
Historia wyjątkowego wielonarodowego państwa Habsburgów

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  Chat

Poprzedni temat «» Następny temat
Był sobie pomnik (cmentarz 379)
Autor Wiadomość
Trotta
Książę
In deinem Lager, Österreich!


Wiek: 38
Dołączył: 17 Paź 2005
Posty: 6708
Skąd: Kraków
Wysłany: 2012-03-30, 20:31   Był sobie pomnik (cmentarz 379)

Link do znanej już nam strony - zdjęcia dość smutne robią wrażenie:
http://cmentarze.jasonek.pl/newsy.php?id=16
 
 
Pudelek
I. Premier/Feldmarschall
Seine Apostolische Majestät


Dołączył: 11 Kwi 2005
Posty: 3166
Skąd: Ober Lazisk, Oppeln
Wysłany: 2012-03-30, 21:51   

a to Polska właśnie...

tylko co na pomniku robił orzeł? pochowano tam Legionistów? no, chyba, że polegli tam jacyś żołnierze walczący za Polskę
_________________
Boże wspieraj, Boże ochroń
Nam Cesarza i Nasz Kraj...
 
 
krakał
Książę


Wiek: 44
Dołączył: 31 Sty 2006
Posty: 6647
Skąd: widać na załączonym obrazku...
Wysłany: 2012-03-31, 00:00   

Pomnik mógł być przerabiany, w okręgu krakowskim mógłbym podać parę przykładów (np. Karniów).
_________________
Moderacja zachowuje sobie prawo do działań niedemokratycznych, opartych na własnym widzimisię ;)
Przed użyciem bana konsultujemy się wyłącznie z lekarzem lub farmaceutą ;)
 
 
Trotta
Książę
In deinem Lager, Österreich!


Wiek: 38
Dołączył: 17 Paź 2005
Posty: 6708
Skąd: Kraków
Wysłany: 2012-03-31, 07:48   

Ale w Karniowie orzeł był od początku, co widać na zdjęciach archiwalnych (np. w Drogomirze, publikowane też na stronie M.Łopaty) Więc i tu mógł być... chociaż w Karniowie zdaje się leżą Kaiserjegrzy (jednogłowy orzeł tyrolski - tylko w nietyrolskiej pozie?), a na cmentarzu 379 było pochowanych sześciu żołnierzy 22. LIR. Nazwiska nieznane, ale pułk brał żołnierzy z okolic Kołomyi i Czerniowiec.
 
 
vonPlettenberg
XVI. Kupiec/Zugsführer

Dołączył: 23 Sty 2006
Posty: 127
Skąd: FK
Wysłany: 2012-04-10, 16:11   

Krakał, nie siej zamętu jak nie wiesz na 100% bo jeszcze ktos uwierzy :wink: Przypuszczam ze raczej nic tam nie przerabiali poza likwidacją cmentarza i przeniesieniem szczątków - nie, nie na cmentarz parafialny w Małej Wsi tylko zupelnie gdzie indziej, pomnik ostal sie jedynie dlatego, ze planowano go wykorzystac do innych celow - juz bez "ptaka" :wink: a po podlinkowanych przez Trotte fotach widac, ze i tak na niewiele mu sie to przydalo.

Swoja droga to chcialem zadac dosc nietypowe pytanie: skad Waszmość wiecie ze to jest "orzeł" :wink: :? :shock: 8) tak wiem, mozna stawiac jakies dosc dobrze uzasadnione tezy, ze to jest orzel, ale mozna tez postawic inne ;)
 
 
KG
VI. Radca rządowy/Oberst

Dołączył: 08 Gru 2008
Posty: 1271
Skąd: Kraków
Wysłany: 2012-04-11, 06:48   

vonPlettenberg napisał/a:
skad Waszmość wiecie ze to jest "orzeł"


Podobno orła najłatwiej rozpoznać w locie. Tylko czy zdążył rozpostrzeć skrzydła ?
http://img341.imageshack....0881800x600.jpg
http://img594.imageshack....066a800x600.jpg
 
 
jasonj
XX. Rekrut

Wiek: 37
Dołączył: 30 Sty 2012
Posty: 20
Skąd: Niepołomice
Wysłany: 2012-04-12, 09:28   

Witam mam pytanie do vonPlettenberga, jeśli żołnierzy nie przeniesiono na cmentarz w Nowej Wsi (oczywiście chodzi o Małą Wieś - przepraszam za pomyłkę) jak podają opracowania, to gdzie? I to jakich innych celów planowano wykorzystać pomnik? Jeśli są jakieś wiarygodne informacje w tym temacie to proszę vonPlettenberga o podzielenie się nimi. Interesuję się tym miejscem ponieważ mieszkam w pobliżu, a zdjęcia podlinkowane przez Trotta są mojego autorstwa.
Ostatnio zmieniony przez jasonj 2012-04-20, 11:36, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
vonPlettenberg
XVI. Kupiec/Zugsführer

Dołączył: 23 Sty 2006
Posty: 127
Skąd: FK
Wysłany: 2012-04-12, 12:02   

w Nowej Wsi? z taka informacja sie nie spotkałem. natomiast to, gdzie groby zostaly przeniesione pochodzi z protokołu z ekshumacji wspomnianego cmentarza (zachowany w APK, ale nie w zbiorach WUOnGW razem z mapka ilustrujaca polozenie przeniesionych grobow), wiec nie mam powodu kwestionowac wiarygodnosci twierdzen zawartych w tym dokumencie. wybacz jasonj, nie obraz sie, ale nie mam zbytniej ochoty publikowac na forum (jakimkolwiek) wynikow swoich badań (a niestety, zmarnowalem za duzo czasu na siedzenie w tych archiwalnych papierzyskach), ktore w pewnym sensie podwazaja lub uzupelniaja powszechnie obowiązujący obecny stan wiedzy na temat cmentarzy z I WŚ. predzej wymęcze jakis artykuł np. o cmentarzach z I WŚ w okresie miedzywojennym + w trakcie II WŚ (ah, te zarządzenia Hansa Franka...).

a, swoja droga, wiecie ze w latach 30. duza czesc korespondencji urzedowej, poswiecona sprawom grobownictwa wojennego, byla opatrzona klauzulą poufne lub scisle poufne? jeszcze gorzej miala pewna niemiecka organizacja zajmujaca sie grobami wojennymi, ktora byla inwigilowana i rozpracowywana przez wywiad II RP
 
 
Trotta
Książę
In deinem Lager, Österreich!


Wiek: 38
Dołączył: 17 Paź 2005
Posty: 6708
Skąd: Kraków
Wysłany: 2012-04-12, 13:17   

vonPlettenberg napisał/a:
w Nowej Wsi? z taka informacja sie nie spotkałem.


J. Drogomir, z powołaniem się na "dane źródłowe", pisze o Małej Wsi. To samo (z podaniem dokładnie tej samej daty) pisze R. Frodyma. Nie sądzę, żeby Drogomir uznał w tej mierze Frodymę za zbiór "danych źródłowych". Tzn. nie dopuszczam do siebie takiej myśli :wink: O. Duda nie pisze nic o docelowej lokalizacji ekshumowanych poległych, M. Łopata na swojej stronie także nie.

Frodyma i Duda nazywają ptaka na pomniku sokołem. To chyba bardziej przystaje do jego gabarytów i "całokształtu", chociaż z twarzy to stworzenie wygląda, jakby aspirowało do bycia adlerem. Ot, taki sokół aspirujący :lol:
 
 
vonPlettenberg
XVI. Kupiec/Zugsführer

Dołączył: 23 Sty 2006
Posty: 127
Skąd: FK
Wysłany: 2012-04-12, 13:22   

faktycznie, gdzies w archiwum w papierzydłach jest dopisek o Małej Wsi, ale inne dokumenty, i to znacznie dokladniejsze, temu przeczą (do ktorych prawdopodobnie ani p. Drogomir ani Frodyma nie dotarli), wskazując na inną lokalizację. wytłumaczenie jest bardzo proste, niestety musialbym wtedy powiedzieć gdzie ciała z 378 zostały przeniesione, a jak juz wspomniałem nie chce tego robić.
 
 
Trotta
Książę
In deinem Lager, Österreich!


Wiek: 38
Dołączył: 17 Paź 2005
Posty: 6708
Skąd: Kraków
Wysłany: 2012-04-12, 13:27   

vonPlettenberg napisał/a:
niestety musialbym wtedy powiedzieć gdzie ciała z 378 zostały przeniesione


No nie, Ty nie chcesz powiedzieć gdzie zostały przeniesione ciała z 379 :mrgreen: Chyba że coś wiesz o przenosinach z Zakopanego :wink:
 
 
vonPlettenberg
XVI. Kupiec/Zugsführer

Dołączył: 23 Sty 2006
Posty: 127
Skąd: FK
Wysłany: 2012-04-12, 13:30   

:shock: :lol: dobra dobra, wiadomo o co chodzi :lol: 8) Zakopane nie jest w kregu moich zainteresowan :P na razie na tapecie mam cmentarz, ktorego zdjecie jest w APK, ktory powstal w formie stylistycznie zbieznej do czesci obiektow fortecznych, natomiast nie mam pojecia w jakiej miejscowosci ten obiekt powstal i zaden obiekt z numeracji 379-400 mi nie pasuje. natomiast powyzej 400 juz tak.... i przez to mam duzy zgryz :roll:

a zeby jeszcze bardziej rozbudzic czyjąś ciekawość (alez ze mnie wredna małpa) podam, ze koszt exhumacji w Małej Wsi zamknął sie kwotą 639.312 Mk,na głębokości 2 m odnaleziono 6 ciał, wszystkich w mundurach, z czego wg przekazów miejscowej ludności 4 z Nich było Węgrami, natomiast 2 pozostałych - Polacy z okolic Przemyśla itd.

uff, dobrze, ze w tym szale ekshumacyjnym udało sie chociaż kpt. Knapa ze Świniar uratować, bo już dla Niego gotowa trumna była i wykopany grób na cmentarzu w Grobli... a 129 uchronił wybuch wojny - ot, taki paradoks
 
 
jasonj
XX. Rekrut

Wiek: 37
Dołączył: 30 Sty 2012
Posty: 20
Skąd: Niepołomice
Wysłany: 2012-04-20, 11:37   

W takim razie czekam, na artykuł daj znać jeśli zdecydujesz się opublikować wyniki swoich badań - chętnie przeczytam.
 
 
vonPlettenberg
XVI. Kupiec/Zugsführer

Dołączył: 23 Sty 2006
Posty: 127
Skąd: FK
Wysłany: 2012-04-20, 23:58   

zdecydować to sie zdecydowałem. mam gdzie opublikować, materiałów do artykułu od groma, tylko do pisania zabrać się nie mogę. a mam zamiar rozprawić się z kilkoma mitami odnośnie cmentarzy z I WŚ, chociażby z poziomem ich "ukończenia" na XI 1918 r. (bo tutaj jest masa zaskakujacych informacji), z ekshumacjami i likwidacjami cmentarzy w okresie miedzywojennym, nie mowiąc już o pochówkach z II WŚ na cmentarzach z I WŚ - to już jest temat rzeka. no i postępującą niemal od samego momentu budowy akcją "zagospodarowywania" cmentarzy przez ludność.
tak a propos, jakiś czas temu, przy okazji budowy obwodnicy Wojnicza tuż obok cmentarza w Zakrzowie znaleziono szczątki. nie wiem, kto wpadł na genialny pomysł, że jest to żołnierz z I WŚ i podrzucił go na cmentarz, w każdym razie wg zachowanej dokumentacji, dokładnie w tym samym miejscu znajdowała się mogiła żołnierzy z II WŚ (brak informacji o przynależności armijnej). dziwny zbieg okoliczności :|
 
 
Trotta
Książę
In deinem Lager, Österreich!


Wiek: 38
Dołączył: 17 Paź 2005
Posty: 6708
Skąd: Kraków
Wysłany: 2013-05-14, 12:33   

Na szczęście pomnik jest sobie znowu :grin:

http://eksploratorzy.com....p?f=171&t=13317

ostatni post
 
 
DAR
VI. Radca rządowy/Oberst


Dołączył: 02 Gru 2012
Posty: 1289
Skąd: W-wa
Wysłany: 2013-05-14, 22:22   

A owszem jest, widziałem na własne gały :smile: . A skoro już trafiłem to tego wątku (którego wcześniej nie zauważyłem) to czy vonPlettenberg coś przedsięwziął w kwestii ubogacania naszej wiedzy o historii cmentarzy :?: :?: :?:
_________________
Kiedy Einstein po raz kolejny powtórzył swoją maksymę, że Pan Bóg nie gra w kości, Bohr przerwał mu z przekąsem: "Einstein, przestań wreszcie mówić Bogu, co ma robić!"
 
 
Trotta
Książę
In deinem Lager, Österreich!


Wiek: 38
Dołączył: 17 Paź 2005
Posty: 6708
Skąd: Kraków
Wysłany: 2013-05-15, 06:57   

DAR napisał/a:
czy vonPlettenberg coś przedsięwziął w kwestii ubogacania naszej wiedzy o historii cmentarzy :?: :?: :?:


Nic mi nie wiadomo o tym...
 
 
jasonj
XX. Rekrut

Wiek: 37
Dołączył: 30 Sty 2012
Posty: 20
Skąd: Niepołomice
Wysłany: 2017-12-14, 20:50   

Czy w kwestii ekshumacji tego cmentarza wiadomo coś nowego? Pomnik zniszczony w wyniku wypadku w 2012 r. już od dawna jest na swoim miejscu i na szczęście dalej wskazuje miejsce byłego cmentarza 379 (co w mojej Gminie Niepołomice nie jest takie oczywiście, bo krzyż z dawnego cmentarza 326 został przeniesiony i pewnie za kilka lat będzie ciężko ustalić pierwotne położenie cmentarza wojennego 326).

Ale wracając do sedna sprawy w umieszczonych w internecie skanach dokumentów APK jest teczka cmentarza 379 (29/275/0/-/56 - dokumenty na skanach od 462 do 470) - http://szukajwarchiwach.p...gO2lA/#tabSkany

Okładka (po polsku) jest opisana Cmentarz 379, Gmina Mała Wieś, masowy grób na cmentarzu parafialnym.
Dalej mamy druk po niemiecku mówiący o liczbie pochowanych żołnierzy (6 nieznanych żołnierzy austro-węgierski, zmarłych 23 XI 1914, pochowanych Mała Wieś, 1 grób) - na dole dopisek po polsku "23 marca 1923 grób ekshumowano i przeniesiono zwłoki na cmentarz parafialny w Małej(?) Wsi" - wiemy więc skąd wzięła się wersja o ekshumacji na cmentarz parafialny w Małej Wsi (choć jak dla mnie w tym dokumencie jest napisanej "Nowej"), jest też ciekawe skreślenie w nagłówku oraz jakaś pieczątka mówiąca coś o "Wiedniu"?

Są jeszcze jakieś dwie kartki z jakimiś obliczeniami i kolejne z mapkami (szkice) z których ostatnia pokazuje lokalizacje dzisiejszego pomnika.

Tyle znalazłem. Kilka postów wyżej vonPlettenberg sugeruje, że właściwa wiedza o ekshumacji tego cmentarza znajduje się w aktach nie będących częścią zbiorów WUOnGW, więc niestety poza moim zasięgiem.

Jeśli ktoś wie coś więcej, może np. o jakieś publikacji vonPlettenberg na ten temat albo ktoś potrafi wyczytać coś więcej z dokumentów WUOnGW, to zachęcam do podzielenia się wiedzą:)
 
 
Jan Majewski
XV. Mieszczanin/Feldwebel
JM

Wiek: 52
Dołączył: 13 Paź 2015
Posty: 180
Skąd: Galicja
Wysłany: 2017-12-15, 08:22   

jasonj napisał/a:
... (co w mojej Gminie Niepołomice nie jest takie oczywiście, bo krzyż z dawnego cmentarza 326 został przeniesiony i pewnie za kilka lat będzie ciężko ustalić pierwotne położenie cmentarza wojennego 326)...


Czy chodzi o krzyż stojący pod okazałą samotną lipą na środku łąki?
Mam zdjęcie z 1-go października 2015 na którym wprawdzie z częściowo uszkodzonym ramieniem, ale jest.
Chyba, że stał w innym miejscu i o tym właśnie wspominasz?
_________________
Dla jednych góry są tylko rumowiskiem głazów, dla drugich najwspanialszą architekturą ponad przemijaniem i trwaniem, dla innych wiecznym niedosytem i niespełnieniem Wł. Krygowski
 
 
vonPlettenberg
XVI. Kupiec/Zugsführer

Dołączył: 23 Sty 2006
Posty: 127
Skąd: FK
Wysłany: 2017-12-15, 08:44   

do diaska. Przeniesiony do Wieliczki na kwatere wojenna i tyle. Poza tym Mała Wieś nie miała wtedy cmentarza parafialnego.
 
 
jasonj
XX. Rekrut

Wiek: 37
Dołączył: 30 Sty 2012
Posty: 20
Skąd: Niepołomice
Wysłany: 2017-12-15, 08:54   

Jan Majewski napisał/a:
jasonj napisał/a:
... (co w mojej Gminie Niepołomice nie jest takie oczywiście, bo krzyż z dawnego cmentarza 326 został przeniesiony i pewnie za kilka lat będzie ciężko ustalić pierwotne położenie cmentarza wojennego 326)...


Czy chodzi o krzyż stojący pod okazałą samotną lipą na środku łąki?
Mam zdjęcie z 1-go października 2015 na którym wprawdzie z częściowo uszkodzonym ramieniem, ale jest.
Chyba, że stał w innym miejscu i o tym właśnie wspominasz?


Mówię dokładnie o tym krzyżu



Podobno w maju jeszcze był, ale już 4 czerwca 2017 sprawa wyglądała tak:



a krzyż pojawił się na cmentarzu 327:



Obecnie teren po dawnym cmentarzu wygląda mniej więcej tak:



a krzyż stoi na cmentarzu 327, już w trochę lepszej kondycji:

Ostatnio zmieniony przez jasonj 2017-12-15, 18:31, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
jasonj
XX. Rekrut

Wiek: 37
Dołączył: 30 Sty 2012
Posty: 20
Skąd: Niepołomice
Wysłany: 2017-12-15, 10:16   

vonPlettenberg napisał/a:
do diaska. Przeniesiony do Wieliczki na kwatere wojenna i tyle. Poza tym Mała Wieś nie miała wtedy cmentarza parafialnego.


Dziękuje za cenną informacje i mam nadzieje, że publikacja szerzej omawiająca kwestie cmentarzy wojennych w tej okolicy kiedyś się pojawi:)

Swoją drogą ciekawe, skąd ten dopisek o ekshumacji na cmentarz do Małej Wsi w aktach WUOnGW. Cmentarz parafii Strumiany w nowej wsi powstał dopiero 1962 roku. Wcześniej w 1855 był jakiś prowizoryczny cmentarz choleryczny. Więcej o historii Małej Wsi można znaleźć w tym artykule - zobacz . Niestety o I wojnie wiele tam nie ma, jest tylko informacja, że Rosjanie opuścili Małą Wieś 8.12.1914 r. (w artykule jest 1915).
Ostatnio zmieniony przez jasonj 2017-12-16, 22:47, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
vonPlettenberg
XVI. Kupiec/Zugsführer

Dołączył: 23 Sty 2006
Posty: 127
Skąd: FK
Wysłany: 2017-12-15, 15:50   

też bym poczytał KG, bo na mnie nie licz - nie interesuje sie już tym tematem.

a wytłumaczenie może być niezmiernie proste (chociaz to bardzej intuicja - historia kosciola mnie brzydzi tak samo jak i ta instytucja, wiec nie weryfikowałem dokładnie struktury administracji koscielnej tylko starałem sie znalezc logiczne wytlumaczenie pomyłki) - ekshumowano na cmentarza parafialny parafii do której nalezala Mała Wieś, ale że Mała Wieś należała zapewne do parafii w Wieliczce, toteż sam cmentarz parafialny znajdował się w w Wieliczce. wystarczy, że informację na papierze z WUOnGW pisał ktoś, kto nie był przy exhumacji i nie znał dokładnie terenu, to mógł "z rozpędu" dopowiedzieć sobie, że skoro przeniesiono na cmentarz parafialny to zapewne w tej samej miejscowosci. Dla odmiany dla tambylca byłoby oczywiste, że skoro Mała Wieś należy pod Wieliczke, to cmentarz parafialny też znajduje się w Wieliczce. takie jest moje zdanie. koniec. kropka.

a pomnik ocalał, bo planowali zrzucic ptaszydło i zagospodarwać religijnie ;)
Ostatnio zmieniony przez vonPlettenberg 2017-12-15, 20:56, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
jasonj
XX. Rekrut

Wiek: 37
Dołączył: 30 Sty 2012
Posty: 20
Skąd: Niepołomice
Wysłany: 2017-12-15, 16:17   

To może zdradź jeszcze czy podawana data ekshumacji 23 marca 1923 jest prawdziwa?
 
 
vonPlettenberg
XVI. Kupiec/Zugsführer

Dołączył: 23 Sty 2006
Posty: 127
Skąd: FK
Wysłany: 2017-12-15, 16:22   

hahaha... no tego akurat nie pamiętam, muszę sprawdzić ;)
 
 
vonPlettenberg
XVI. Kupiec/Zugsführer

Dołączył: 23 Sty 2006
Posty: 127
Skąd: FK
Wysłany: 2017-12-15, 20:51   

no... w sumie nie ma daty (chyba, że na szkicu - jednak korzystałem z tych akt tak dawno, w czasach przedcyfrowych i kiedy nie mozna bylo jeszcze korzystac legalnie z wlasnego aparatu w celu robienia fotokopii, ze z krotkich dokumentów robiłem odpis), ale biorąc pod uwagę że sprawozdanie odnosi się do czynności uprzednio wykonanych, 23 marca jest prawdopodobny. Co ciekawe, 23 marca 1923 r. (tutaj akurat mam pewność) ekshumowano również cmentarz w Niepołomicach - ten, ktorego zdjecia wcześniej wrzucileś. pamiętam, że przy pierwszej mojej wizycie poza samym krzyżem betonowym, na ramieniu leżał jeszcze krzyżyk żeliwny Ludwiga, który pierwotnie zamontowany był na licu krzyża betonowego... Ponizej to, com spisał 10 lat temu:

Cytat:
"Sprawozdanie techniczne
Wsprawie exhumacji 6 zwłok żołnierzy armii austr. W Małej wsi powiat Wieliczka.

Przy drodze państwowej powadzącej z Wieliczki do Niepołomic w km 39 sekt. 5 u zkrzyżowania z drogą prowadzącą do Ochmanowa gruntach będącyh własnością Zakonu sióstr Norbertanek w Świątnikach wznosi się kolumna 5 m. wysoka 40/40 cm szerk. z betonu imitacja ciosowego kamienia, na wierzchołku umieszczony orzeł jednogłowy także betonowy zwrócony głową do Krakowa zaś nogami do Niepołomic. W głębokości około 2 metrów wszyscy byli ubrani w mundurach. Według opowiadania wójta było 4 żołnierzy narodowości węgierskiej zaś dwóch polaków z okolicy Przemyśla mieszkaniec Małej wsi prowadzący patrol został także zabity przez patrol wojsk rosyjskich jednakże rodzina pochowała zwłoki zaraz na cmentarzu we Wieliczce.
Po odkopaniu znaleziono tylko kości i mundury złożono je w trzech do jednej trumny drugą partye z trzech do drugiej trumny i przewieziono do Wieliczki i pochowano je na wojskowym cmentarzu według załączonego szkicu. Nazwisk żadnych nie było.
Ludność Małej wsi prosi o pozostawienie kolumny zdejmą orła i umieszczą godła religijne rzym. katol.
W Krakowie dnia 27 marca 1923
Inż. Władysław Hollinger
Referent
 
 
Jan Majewski
XV. Mieszczanin/Feldwebel
JM

Wiek: 52
Dołączył: 13 Paź 2015
Posty: 180
Skąd: Galicja
Wysłany: 2017-12-15, 22:53   

jasonj napisał/a:


Mówię dokładnie o tym krzyżu


Odnośnie 326-tki ( o tym samym miejscu myślałem), widać że szykuje się jakaś inwestycja na terenie byłego cmentarza.
Tego nie da się zatrzymać, polegli pochowani na tym cmentarzu zostali ekshumowani.
Wydaje się, że betonowy krzyż który tam stał nie pasował do koncepcji zagospodarowania terenu.
Warto by było przynajmniej zachować rosnącą tam lipę, ponieważ na dzisiaj to jedyny ślad po byłym cmentarzu.
Tutaj swoje uprawnienia może wykorzystać Gmina, o ile jej pracownicy będą orientować się w temacie.
_________________
Dla jednych góry są tylko rumowiskiem głazów, dla drugich najwspanialszą architekturą ponad przemijaniem i trwaniem, dla innych wiecznym niedosytem i niespełnieniem Wł. Krygowski
 
 
jasonj
XX. Rekrut

Wiek: 37
Dołączył: 30 Sty 2012
Posty: 20
Skąd: Niepołomice
Wysłany: 2017-12-16, 10:34   

Wydaję mi się, że lipa długo jednak nie pożyje, inwestycja jest prywatna, a inwestor ma pewnie chody w gminie, skoro gmina podjęła starania o przeniesienie krzyża. Jeśli miałaby zostać lipa, to równie dobrze mógłby pozostać krzyż pod nią, można go było poprawić na wzór tego co zrobiono z nim na cmentarzu 327.
Skoro jednak już krzyż przeniesiono, to moim zdaniem powinno się po pierwsze dokładnie opisać krzyż na cmentarzu 327, po drugie można by np. przy drodze gdzie krzyż znajdował się dawniej dać tablicę, że kiedyś w tym miejscu istniał cmentarz wojenny i co się z nim stało.

Bez tego za kilka lat będziemy pisać, że cmentarz został zlikwidowany, a jego dawnego położenia nie da się ustalić.

Ps. Dziękuję vonPlettenberg za cenne informacje o cmentarzu 379.
 
 
Jan Majewski
XV. Mieszczanin/Feldwebel
JM

Wiek: 52
Dołączył: 13 Paź 2015
Posty: 180
Skąd: Galicja
Wysłany: 2017-12-16, 11:20   

jasonj napisał/a:
...można by np. przy drodze gdzie krzyż znajdował się dawniej dać tablicę, że kiedyś w tym miejscu istniał cmentarz wojenny i co się z nim stało.


W takim przypadku tablica, lub jakiś inny symbol upamiętniający położenie dawnego cmentarza jest jak najbardziej uzasadnione.
Moje zdjęcia też są od strony drogi. Moja sugestia, jako że mieszkasz w pobliżu, zrób kilka ujęć lipy i łąki w ten sposób żeby było widać drogę asfaltową. Kiedyś gdy lipa pójdzie "pod topór" łatwiej będzie ustalić jej lokalizację, bo jak sam piszesz za kilka lat....
_________________
Dla jednych góry są tylko rumowiskiem głazów, dla drugich najwspanialszą architekturą ponad przemijaniem i trwaniem, dla innych wiecznym niedosytem i niespełnieniem Wł. Krygowski
 
 
KG
VI. Radca rządowy/Oberst

Dołączył: 08 Gru 2008
Posty: 1271
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-12-16, 12:21   

jasonj napisał/a:
Dziękuję vonPlettenberg za cenne informacje o cmentarzu 379.

Ja też.
A co do Niepołomic.
https://images83.fotosik.pl/938/8d3f79bf5a218637med.jpg
(http://www.geoportal.gov.pl/, 17.12.2017)
Grunt prywatny, inwestycja też. Mogiła ekshumowana prawie 100 lat temu. Dobrze, że wylądował na cmentarzu (chociaż zakłóca jego układ), a nie na jakimś gruzowisku.
Tak było w 2003.
https://images84.fotosik.pl/939/e7d9604310132e0dmed.jpg
„Ludwig” jeszcze stał oparty o krzyż.
https://images84.fotosik.pl/939/d477d4f623b93af3med.jpg
A tak w 2016.
https://images84.fotosik.pl/939/faf2726d209479e7med.jpg
 
 
jasonj
XX. Rekrut

Wiek: 37
Dołączył: 30 Sty 2012
Posty: 20
Skąd: Niepołomice
Wysłany: 2017-12-16, 17:52   

Jan Majewski napisał/a:
W takim przypadku tablica, lub jakiś inny symbol upamiętniający położenie dawnego cmentarza jest jak najbardziej uzasadnione.
Moje zdjęcia też są od strony drogi. Moja sugestia, jako że mieszkasz w pobliżu, zrób kilka ujęć lipy i łąki w ten sposób żeby było widać drogę asfaltową. Kiedyś gdy lipa pójdzie "pod topór" łatwiej będzie ustalić jej lokalizację, bo jak sam piszesz za kilka lat....


Postaram się tak zrobić, zdjęć tego miejsca mam sporo, ale do pory raczej nie robiłem fotek pokazując szerszą perspektywę. A co do tablicy, to spróbuję coś w Gminie powalczyć, może udało by się ustawić jakąś informacje.
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group