Austro-Węgry Strona Główna Austro-Węgry
Historia wyjątkowego wielonarodowego państwa Habsburgów

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  Chat

Poprzedni temat «» Następny temat
arcyksiążę Józef Ferdynand a początek ofensywy Brusiłowa
Autor Wiadomość
redbaron
XI. Akcesista/Leutnant


Wiek: 37
Dołączył: 13 Sie 2009
Posty: 478
Skąd: Torun
Wysłany: 2017-05-18, 18:42   arcyksiążę Józef Ferdynand a początek ofensywy Brusiłowa

Przeczytałem niedawno (po raz kolejny), że ofensywa Brusiłowa rozpoczęła się kiedy arcyksiążę Józef Ferdynand świętował swoje urodziny. Ale według Wikipedii:
https://de.wikipedia.org/wiki/Joseph_Ferdinand_von_%C3%96sterreich-Toskana
urodził się on 24 maja. Dlaczego miałby świętować urodziny 10 dni później?
Może chodzi o imieniny? Ale Józefa chyba odpada:
http://www.vorname.com/name,Joseph.html
Ferdynanda są blisko:
http://www.vorname.com/name,Ferdinand.html
bo 30 maja i 5 czerwca.
Może to były imieniny zatem?
_________________
http://www.home.umk.pl/~jcentek/
https://torun-pl.academia.edu/JaroslawCentek
 
 
Allonsanfan
Baron

Dołączył: 04 Paź 2005
Posty: 4492
Skąd: Warszawa
Wysłany: 2017-05-18, 19:09   

Stanisław Czerep w swojej książce "Łuck 1916" napisał

Niezrozumiałe jest bowiem, że w dniu natarcia uroczyście świętowano urodziny dowódcy 4 armii austro-węgierskiej, arcyksięcia Ferdynanda.

Natomiast na tej stronie

http://www.twierdzaprzemy...Jozef_Ferdynand

jest mowa o obchodzeniu imienin.

Mnie bardziej pasują imieniny. Pod warunkiem że obchodził je jako Ferdynand, nie jako Józef.
Imieniny Ferdynanda przypadają 30 maja, 3 czerwca i 19 października.

Ofensywa Brusiłowa zaczęła się 4 czerwca 1916 r. Jeśli arcyksiążę hucznie celebrował swoje imieniny 3 czerwca, to następnego dnia mogły jeszcze trwać.
 
 
redbaron
XI. Akcesista/Leutnant


Wiek: 37
Dołączył: 13 Sie 2009
Posty: 478
Skąd: Torun
Wysłany: 2017-05-18, 19:43   

Na polskich stronach, np. tu:
http://www.kalbi.pl/imieniny-ferdynand
jest informacja o imieninach 3 VI, na niemieckich tej daty nie ma. Może są tylko mniej dokładne. W książce prof. Czerepa to zdaje się było, że ofensywa się zaczęła, jak oficerowie wracali z urodzin, ale dosć dawno czytałem.

Druga sprawa - czy artyleria zaczęła strzelać 4 czerwca czy piechota ruszyła 4 czerwca do ataku. Bo np. w pasie 8. Armii przygotowanie artyleryjskie miało trwać 29 godzin. Więc kiedy się dokładnie zaczęlo?

Niby takie oczywiste, a zaczęło mnie to męczyć ostatnimi czasy ;)
_________________
http://www.home.umk.pl/~jcentek/
https://torun-pl.academia.edu/JaroslawCentek
 
 
DAR
VI. Radca rządowy/Oberst


Dołączył: 02 Gru 2012
Posty: 1250
Skąd: W-wa
Wysłany: 2017-05-18, 23:00   

Królowa Elżbieta II urodziła się 21 kwietnia, a oficjalne uroczystości odbywają się w czerwcu. Może i w tym przypadku było podobnie? W prasie przedwojennej chyba powinny być jakieś wzmianki o kiedy takie uroczystości miały miejsce.
_________________
Prawdziwi mężczyźni nie jedzą miodu, prawdziwi mężczyźni żują pszczoły.
 
 
ergie
XI. Akcesista/Leutnant
retete - człowiek marginesu


Wiek: 52
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 470
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-05-18, 23:12   

Ludzie opamietajcie się... imieniny obchodzone są tylko w Polsce i to tylko w jej części... normalnie cały świat ochodzi urodziny... nie wiem skunt nam się to wzieło :mrgreen:

PS
aaaa i jescze Bawarczycy świetuja imieniny :roll:
_________________
lepiej milcząc uchodzić za idiotę, niż odzywając się rozwiać wszelkie wątpliwości
 
 
Trotta
Książę
In deinem Lager, Österreich!


Wiek: 37
Dołączył: 17 Paź 2005
Posty: 6520
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-05-19, 06:56   

Skoro Bawarczycy, to sto lat temu powinni je obchodzić również Austriacy.
_________________
Wohin soll ich jetzt, ein Trotta?
 
 
ergie
XI. Akcesista/Leutnant
retete - człowiek marginesu


Wiek: 52
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 470
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-05-19, 11:42   

Trotta@ głowy sobie ociąć nie dam, ale na 99% jestem pewien, że oficjalnie świętowano jednak urodziny... w bardzo katolickiej podówczas Bawarii imieniny obchodzono jako święto patrona danej osoby... swoją drogą to dowód na to jak naprawdę niewiele wiemy o codziennym życiu w monarchii...

PS. a może to ruscy wyszpiegowali kiedy będzie chlanie na cześć księciunia w szeregach austro-węgierskich i dlatego w tym dniu zaatakowali ;)
_________________
lepiej milcząc uchodzić za idiotę, niż odzywając się rozwiać wszelkie wątpliwości
 
 
Trotta
Książę
In deinem Lager, Österreich!


Wiek: 37
Dołączył: 17 Paź 2005
Posty: 6520
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-05-19, 12:17   

No ale właśnie stąd biorą się imieniny - to święto patrona. Zanikło, bo i religijność się zmniejsza, i bardziej uniwersalne są urodziny (np. trudno, by imieniny istniały w tradycji krajów protestanckich).

Ewidentnie Kaisertag to były urodziny. I data nie pokrywa się chyba z imieninami ani Józefa, ani Franciszka.
_________________
Wohin soll ich jetzt, ein Trotta?
 
 
krakał
Książę


Wiek: 43
Dołączył: 31 Sty 2006
Posty: 6637
Skąd: widać na załączonym obrazku...
Wysłany: 2017-05-19, 13:46   

Przyznam się szczerze, że nie wiem jak było za ck czasów, ale moja matka i ojciec całe życie mi kładli do głowy że za czasów ich i ich rodziców obchodziło się imieniny, w święto świętego patrona, a urodziny to taka "nowa świecka tradycja". Kaisertag to trochę inna bajka - świecono wszak urodziny następcy tronu, a potem cesarza, czyli osoby kluczowej z punktu widzenia ciągłości władzy i stabilności ustroju państwa. Jeślibym szukał paraleli, to przychodzi mi na myśl... habemus Papam. Tu też chodzi o ciągłość następstwa tronu, choć wymiar władzy był inny. A ponieważ nie było zwyczaju koronacji cesarza, to dla ciągłości władzy cesarskiej liczył się fakt pojawienia się następcy tronu, a nie moment przejęcia korony.
_________________
Moderacja zachowuje sobie prawo do działań niedemokratycznych, opartych na własnym widzimisię ;)
Przed użyciem bana konsultujemy się wyłącznie z lekarzem lub farmaceutą ;)
 
 
ergie
XI. Akcesista/Leutnant
retete - człowiek marginesu


Wiek: 52
Dołączył: 26 Cze 2007
Posty: 470
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-05-19, 14:14   

Zrobiłem prasówkę na ANNO i o tychże urodzinach nic nie znajdłem :(
_________________
lepiej milcząc uchodzić za idiotę, niż odzywając się rozwiać wszelkie wątpliwości
 
 
redbaron
XI. Akcesista/Leutnant


Wiek: 37
Dołączył: 13 Sie 2009
Posty: 478
Skąd: Torun
Wysłany: 2017-05-19, 15:34   

Ciekawe jest, że według rosysjskiej wikipedii przygotowanie artyleryjskie trwało od 22 do ranka 24 maja, a potem rozpoczęlo się udaerzenie. Mowa oczywiście o dacie wg starym stylu. Czy to przypadek, że ofensywa rozpoczęła się w dzień urodzin, tylko nie według tego kalendarza? ;) Może ktoś to źle zrozumiał i zinterpretował?
Ale jak widać prosta i zdawałoby się oczywista sprawa nie jest taka nawet w tak doborowym gronie...
_________________
http://www.home.umk.pl/~jcentek/
https://torun-pl.academia.edu/JaroslawCentek
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group