Austro-Węgry Strona Główna Austro-Węgry
Historia wyjątkowego wielonarodowego państwa Habsburgów

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  Chat

Poprzedni temat «» Następny temat
Pradziadkowie w CK armii
Autor Wiadomość
Haper
XX. Rekrut

Dołączył: 25 Sty 2014
Posty: 15
Skąd: Złocieniec
Wysłany: 2015-01-30, 01:06   Pradziadkowie w CK armii

Witam,

Niestety od pewnego czasu doskwiera mi brak informacji o moich pradziadkach z czasów I wojny światowej walczących w armii austro-węgierskiej. Nie występują w żadnych spisach (chyba, że nie udało mi się znaleźć), próbowałem dowiedzieć się czegoś w archiwum wojennym we Wiedniu co dało mi wynik negatywny oraz rachunek do zapłacenia. To co wiem z rodzinnych opowiadań to:

Józef Rosół urodzony 17 stycznia 1894 roku w miejscowości Staniszewskie gm. Raniżów jako syn Kazimierza i Marianny Krawiec wpadł w ręce Rosjan w Rumuńskich Karpatach i wylądował w Uzbekistanie w miejscowości Taszkient. Tam pracował na kolei.

Józef Malik urodzony w 1887 roku w miejscowości Tylka gm. Kroscienko nad Dunajcem jako syn Józefa i Anny Dyda walczył na froncie włoskim.

Podobno nawet zachowały się gdzieś u rodziny jakieś zdjęcia z wojny, ale ja ich niestety nie widziałem :)

Czy mógłbym prosić o jakieś wskazówki, które ułatwiłyby mi zdobycie pewnych informacji?

Pozdrawiam

Daniel
 
 
Trotta
Hrabia
In deinem Lager, Österreich!


Wiek: 37
Dołączył: 17 Paź 2005
Posty: 6384
Skąd: Kraków
Wysłany: 2015-01-30, 08:20   

http://kramerius.nkp.cz/k...c.do?id=9794533

Józef Malik, urodzony "Tycka, 1887" figuruje w "Wiadomościach o rannych i chorych" z dnia 21 listopada 1914. Postrzał w kolano, Rezerwowy Szpital w Klattau (Klatovy w Czechach). Już wówczas był tytularnym plutonowym, przydział - 7.kompania (zatem II batalion) 32.Pułku Piechoty Landwehry (LIR.32) z Nowego Sącza.
Ciekawe, co dalej. Czy zmienił przydział, czy wrócił do swojego pułku, jakiego stopnia się dosłużył... LIR.32 na włoski front trafił chyba już na koniec wojny, dużo spędził czasu na froncie rosyjskim...
_________________
Wohin soll ich jetzt, ein Trotta?
 
 
Haper
XX. Rekrut

Dołączył: 25 Sty 2014
Posty: 15
Skąd: Złocieniec
Wysłany: 2015-01-30, 15:14   

Oho! Dziękuje bardzo! Mi jakoś wyszukiwarka nawet takiej osoby nie znajduje :D

Sprawa jest także ciekawa, gdyż 20.11.1913 wymieniony bierze ślub, a 23 stycznia 1915 roku rodzi się jego pierwszy syn. Natomiast 30 czerwca 1917 rodzi się jego drugi syn, a mój dziadek. Dziwna sprawa :/

Pozdrawiam

Daniel
 
 
krakał
Hrabia


Wiek: 43
Dołączył: 31 Sty 2006
Posty: 6496
Skąd: widać na załączonym obrazku...
Wysłany: 2015-01-30, 16:12   

Mówisz o Józefie Rosole czy Józefie Maliku? Malik nie był w niewoli, synów mógł spłodzić podczas urlopów chociażby.
_________________
Moderacja zachowuje sobie prawo do działań niedemokratycznych, opartych na własnym widzimisię ;)
Przed użyciem bana konsultujemy się wyłącznie z lekarzem lub farmaceutą ;)
 
 
Haper
XX. Rekrut

Dołączył: 25 Sty 2014
Posty: 15
Skąd: Złocieniec
Wysłany: 2015-01-30, 17:32   

Mówię o Maliku oczywiście :P Rosół w 1919 bierze ślub.

Jakoś kurcze nie mogę uwierzyć, że w Archiwum Wojennym we Wiedniu nic nie znaleźli :/

Pozdrawiam

Daniel
 
 
Haper
XX. Rekrut

Dołączył: 25 Sty 2014
Posty: 15
Skąd: Złocieniec
Wysłany: 2015-01-30, 18:54   

Ciekawi mnie szlak bojowy pradziadka jednostki, ponieważ w listopadzie jest na spisie rannych tak? I to w południowych Czechach. Czy były tam walki i czy we walkach został ranny?

Pozdrawiam

Daniel
 
 
krakał
Hrabia


Wiek: 43
Dołączył: 31 Sty 2006
Posty: 6496
Skąd: widać na załączonym obrazku...
Wysłany: 2015-01-30, 19:18   

No co Ty, w południowych Czechach nie było ŻADNYCH walk. Po prostu był leczony w szpitalu na głębokich tyłach, w tzw. Hinterlandzie.

Ranny został na froncie, jeśli "odnalazł się" w szpitalu 21 listopada, to mógł zostać zraniony gdzieś koło połowy listopada, podczas zwrotu zaczepnego 1 armii na Jurze (32 pułk landwery wchodził wtedy w skład 91 brygady piechoty landwery, która była częścią 46 dywizji landwery, która to dywizja wchodziła w skład I korpusu, a korpus - 1 armii). Tak z pamięci na szybko, to 46 dywizja była wtedy gdzieś koło Bydlina - Krzywopłotów, czyli na północ od Olkusza, na zachód od Wolbromia. Gdzie dokładnie walczył wtedy 32 LIR, najlepiej odpowie ci chyba nasz kolega u469. Walki na Jurze to jego działka :grin:
_________________
Moderacja zachowuje sobie prawo do działań niedemokratycznych, opartych na własnym widzimisię ;)
Przed użyciem bana konsultujemy się wyłącznie z lekarzem lub farmaceutą ;)
 
 
Haper
XX. Rekrut

Dołączył: 25 Sty 2014
Posty: 15
Skąd: Złocieniec
Wysłany: 2015-01-31, 14:08   

Józef Rosół urodzony w 1894 roku w miejscowości koło Raniżowa, więc myślę, że przydział dostał do jakieś jednostki w okolicach Rzeszowa. Czy to w ogóle możliwe, że znalazł się aż w Uzbekistanie? Podobno trafił w ręce carskiego wojska gdzieś w rumuńskich Karpatach. Tam pracował na dworcu, z tego co ustaliłem oraz zdezerterował stamtąd z kolegami. 12 listopada 1919 roku żeni się. W 1920 roku rodzi się pierwszy syn.

Pozdrawiam

Daniel
 
 
krakał
Hrabia


Wiek: 43
Dołączył: 31 Sty 2006
Posty: 6496
Skąd: widać na załączonym obrazku...
Wysłany: 2015-01-31, 14:24   

Oczywiście, że możliwe i prawdziwe, Rosjanie mieli zwyczaj wysyłać jeńców w odległe strony - wschodnie gubernie europejskiej części Rosji, Azja Środkowa czy zachodnia Syberia to standard, a nie wyjątek.
_________________
Moderacja zachowuje sobie prawo do działań niedemokratycznych, opartych na własnym widzimisię ;)
Przed użyciem bana konsultujemy się wyłącznie z lekarzem lub farmaceutą ;)
 
 
Haper
XX. Rekrut

Dołączył: 25 Sty 2014
Posty: 15
Skąd: Złocieniec
Wysłany: 2015-02-01, 14:35   

No niestety w spisach występują Rosol Josef, ale oprócz jednostki nie ma żadnych dodatkowych informacji, więc nie ma szans na ustalenie czegoś więcej. Zostały już tylko wspomnienia potomków.

Pozdrawiam

Daniel
 
 
Haper
XX. Rekrut

Dołączył: 25 Sty 2014
Posty: 15
Skąd: Złocieniec
Wysłany: 2017-02-17, 12:40   

Uzyskałem dzisiaj dane z rejestru mieszkańców z 1926 roku, że Józef Malik był sierżantem, przynależał do P.K.U. w Nowym Targu nr 349, czy jest szansa coś odnaleźć po tych danych?

Pozdrawiam

Daniel
 
 
krakał
Hrabia


Wiek: 43
Dołączył: 31 Sty 2006
Posty: 6496
Skąd: widać na załączonym obrazku...
Wysłany: 2017-02-17, 12:55   

To już Wojsko Polskie. Trzeba zapewne szukać w CAWie...
_________________
Moderacja zachowuje sobie prawo do działań niedemokratycznych, opartych na własnym widzimisię ;)
Przed użyciem bana konsultujemy się wyłącznie z lekarzem lub farmaceutą ;)
 
 
Haper
XX. Rekrut

Dołączył: 25 Sty 2014
Posty: 15
Skąd: Złocieniec
Wysłany: 2017-02-17, 12:56   

Już napisałem do WBH, teraz tylko czekać :)

Pozdrawiam

Daniel
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group