Austro-Węgry Strona Główna Austro-Węgry
Historia wyjątkowego wielonarodowego państwa Habsburgów

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  Chat

Poprzedni temat «» Następny temat
Jak pułk landwery brał rekruta z okolic Żywca?
Autor Wiadomość
Trotta
Hrabia
In deinem Lager, Österreich!


Wiek: 37
Dołączył: 17 Paź 2005
Posty: 6421
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-02-09, 07:45   

KG napisał/a:

Warto więc może podać nazwiska dowódców wymienionych w prasowej relacji.


Na jaką datę ta relacja podaje nazwiska? Ja mam na 1 XI 1914 r. troszeczkę inny skład; np. Kuliński jest wskazany jako dowódca jednego z baonów LstIR. 31. Dowódcą LstIR.13 miał być OL Stępski, a w dywizji znajdował się jeszcze LstIR. 25 (OL Köckh). Leonhardt faktycznie jest, ale jako dowódca części artylerii; całością miał dowodzić O. Adolf Aust.
_________________
Wohin soll ich jetzt, ein Trotta?
 
 
krakał
Książę


Wiek: 43
Dołączył: 31 Sty 2006
Posty: 6552
Skąd: widać na załączonym obrazku...
Wysłany: 2017-02-09, 14:07   

Adolfa Austa potwierdzam jako dowódcę artylerii 106 dywizji. Z tym, że w O de B z 14 listopada 1914 jest już generałem majorem.

Oberst Adolf Köckh figuruje w tym samym O de B jako dowódca brygady swego imienia, złożonej z LstIR 25 i LstIR 38 oraz brygadowego MGA.
_________________
Moderacja zachowuje sobie prawo do działań niedemokratycznych, opartych na własnym widzimisię ;)
Przed użyciem bana konsultujemy się wyłącznie z lekarzem lub farmaceutą ;)
 
 
Trotta
Hrabia
In deinem Lager, Österreich!


Wiek: 37
Dołączył: 17 Paź 2005
Posty: 6421
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-02-09, 14:24   

O, to mi ułatwia czytanie OdeB z 1 listopada; dziwiłem się, że niektóre MGA mają podanych dowódców, a inne - nie; teraz widzę, że te z dowódcami to są brygadowe. Adnotacja na boku głosi: Oba brygadowe MGA mają po cztery km i amunicję na zwierzętach jucznych, MGA 13. i 25. pułku piechoty przewożone są na wozach i furmankach (Karren und Landesfuhren).

Köckh objął zatem brygadę po O. Augustinie Rochelu; Brigade Rochel była nieco większa, składała się z LstIR. 15, 25 i 38. Jak zwykle w naszej armii kochanej, roszady, roszady, roszady...20 stycznia następnego roku Bde Köckh składała się z pułków: 13 (2), 25 (2), 31 (2) i 38 (1), każdy z nich miał już własne MGA, chociaż dwukarabinowe. Wiele wskazuje na to, że po drodze LstIR. 15 został pożarty przez LstIR. 13, co nastąpiło najpóźniej w grudniu 1914r.
_________________
Wohin soll ich jetzt, ein Trotta?
 
 
KG
VII. Nadradca/Oberstleutnant

Dołączył: 08 Gru 2008
Posty: 1185
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-02-09, 22:58   

Tak jak pisałem – relacja w prasie dotyczy działań 1 i 2 listopada 1914 roku. Napisał ją uczestnik walk. Nie zakładam, żeby to była redakcyjna stylizacja. Oczywiście, jest tam dużo zwycięskiego szczęku oręża i wiekopomnej chwały, a czytelnik raczej się nie zorientował, że w zaciętych walkach nad Opatówką obie strony poniosły dotkliwe straty, przy czym ostatecznie wojska austro-węgierskie zostały wycofane. Dowiedział się natomiast, że do niewoli dostało się około 1400 żołnierzy rosyjskich, w tym jeden pułkownik (z książek Marka Lisa wynika, że był to ppłk. Eduard von der Osten-Saken, dowódca 332 p.p. ), jeden kapitan sztabowy i wielu oficerów.
Marek Lis powołuje się głównie na literaturę rosyjską, ale skorzystał też z notatki zamieszczonej w IKC, gdzie czyny Landsturmu nad Opatówką posłużyły jako egzemplifikacja przydatności tej formacji w pierwszej linii. Wymienia też dwa nazwiska dowódców – Baranowski jako komendant 13. pułku i Seidel w pułku 15. Nie wydaje mi się to trafne. Zresztą w IKC dowódca 106. dywizji to raz gen. major Riehard, a raz major Richard (właściwie: GM. Artur von Richard-Rostoczil).

Nie sądzę, by autor artykułu w Neue Freie Presse pomylił nazwiska dowódców. W końcu służył z nimi w jednej dywizji.
Köck (Adolf Köck, później von Lehensdorf i GM) też się pojawia w tym artykule, ale jako Oberstbrigadier, więc pewno już przejął brygadę. Natomiast Leonhardt jest wymieniany jako dowodzący artylerią podczas kontrataku. Był wówczas w GAR. 4 i tak to napisałem. Co do Austa – Krakał wyjaśnił. Adolf Aust na stopień GM został awansowany 1 listopada 1914.
Mieczysław Kuliński jako major rzeczywiście bardziej pasuje do dowodzenia batalionem, ale w praktyce braki kadrowe (choroby, rany, urlopy) i związane z tym zastępstwa były częste.
W artykule opisywana jest też brawurowa akcja 5. kompanii Ldst.IR.15, którą dowodził Lt. Karl Jaschek. Wkrótce jego nazwisko pojawia się na liście rannych i listach odznaczeń - w grudniu 1914 otrzymał MVK 3. klasy z dekoracją wojenną i EKO 3. klasy z dekoracją wojenną.
 
 
PSz
XX. Rekrut

Dołączył: 02 Gru 2013
Posty: 18
Skąd: Saybusch
Wysłany: 2017-02-17, 11:18   

Trotta napisał/a:
krakał napisał/a:

Jako dowódca (planowany przed wojną) 16 LstIR był przewidziany podpułkownik Leonhard Rebhahn z IR 17.


...który jednakowoż od września 1914 r. dowodził IR.56, od listopada - IR.9, a bodaj od lutego wylądował na stanowisku dowódcy IR.27, wszystko w armii wspólnej. Jeśli dostał LstIR.16, to najwyżej na pierwsze tygodnie po mobilizacji.


Skąd taka informacja? IR. 56 w okresie od 30 sierpnia do początku października dowodzić miał, w zastępstwie za Antoniego Madziarę, Oberst Marceli Gosławski (informacja taka znajduje się w biogramie Gosławskiego, J. Rydel, W służbie cesarza i króla).

Co do dowódców pułków pospolitego ruszenia to Obstl. Leonhard Rebhahn znajduje się na liście strat nr 37 z 27 października 1914 r. Podano tam, że służył on w 12 pułku pospolitego ruszenia. Jeżeli to nie pomyłka, to dowodzenie przez niego k. k. LstIR. 16 w początkowym okresie wojny jest raczej mało prawdopodobne.

Rebhahn Leonhard, Obstl., IR. Nr. 17, (derzeit k. k. LstIR. Nr. 12), verw. (Leicht.)
 
 
PSz
XX. Rekrut

Dołączył: 02 Gru 2013
Posty: 18
Skąd: Saybusch
Wysłany: 2017-02-17, 11:23   

Jeżeli chodzi o k. k. LstIR. 16 to mam pewną niejasność. Jakiś czas temu wyodrębniłem z list strat osoby posiadające prawo swojszczyzny na terenie pow. żywieckiego. Powiat znajdował się w 31. okręgu pospolitego ruszenia i jego mieszkańcy powinni służyć w k. k. LstIR. 31. Z niewyjaśnionego powodu, na początku wojny trafiali oni przede wszystkim do k. k. LstIR. 16 (podobna sytuacja jak w przypadku Landwehry, z tym że ta tendencja utrzymała się tam do końca wojny). Dane dotyczące służby mieszkańców Żywiecczyzny w Landsturmie uzyskane z list strat przedstawiają się następująco:

k. k. LstIR. 16: 143 wyniki (polegli, zmarli, ranni, wzięci do niewoli), pierwszy poległy/zmarły we wrześniu 1914 r. Kolejni pojawiają się w dosyć systematycznie do października 1916 r. Następnie przerwa aż do 1918 r. (tylko jeden zmarły podany w 1917)

k. k. LstIR. 31: 240 wyników, pierwszy poległy/zmarły w maju 1915 r. Kolejni pojawiają sie regularnie do końca wojny.

k. k. LstIR. 32: 311 wyników, pierwsi polegli/zmarli w lutym 1915 r. Pojawiają się następnie bardziej systematycznie od maja 1915 r. do końca 1917 r. i sporadycznie w 1918.

Pojawiają się oczywiście i inne pułki Landsturmu, ale ilość służących w nich osób z prawem swojszczyzny w pow. żywieckim jest znacznie mniejsza. Ogólnie rzecz biorąc duża ilość mieszkańców Żywiecczyzny służąca w LstIR. 31 i 32 może potwierdzać wchłonięcie 16-tki. Nie rozumiem tylko, dlaczego w listach strat pojawiają się żołnierze pułku zmarli po lutym 1915 r. Czyżby kolejne pomyłki? Wiem, że listy strat to mało precyzyjne źródło, ale dosyć duża ilość żołnierzy z k. k. LstIR. 16, którzy zmarli po lutym 1915 r. zmusza jednak do dalszych rozważań.
 
 
Trotta
Hrabia
In deinem Lager, Österreich!


Wiek: 37
Dołączył: 17 Paź 2005
Posty: 6421
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-02-17, 11:32   

Ja się opieram na spisie z Kriegsarchiv (maszynopisie), zawierającym zestawienie dowódców pułków i samodzielnych batalionów armii wspólnej i ck Landwehry. Sprawdziłem, łącznie z erratą, stoi tam tak, jak napisałem, z tym że Rebhahn jest wskazany przy IR.56 jako dowódca tymczasowy. Oczywiście to zestawienie bywa zawodne i już parę razy znalazłem w nim błędy - ale do tego trzeba zajrzeć do dokumentów konkretnych jednostek, a czegoś takiego przy IR.56 nie robiłem. Możliwe więc, że jest to błąd.

Lista strat została wydana w październiku, ale nie podaje, kiedy Rebhahn miał zostać ranny. Tego typu informacje bywały podawane z opóźnieniem, więc równie dobrze mógł odnieść ranę na samym początku wojny. Zauważ zresztą, że jest to informacja o lekkim zranieniu, co niczego nie wyklucza.

Nie piszemy też, że Rebhahn faktycznie objął dowództwo LstIR. 16, wiemy tylko, że był na dowódcę tego pułku przewidziany.


PSz napisał/a:
Jakiś czas temu wyodrębniłem z list strat osoby posiadające prawo swojszczyzny na terenie pow. żywieckiego. Powiat znajdował się w 31. okręgu pospolitego ruszenia i jego mieszkańcy powinni służyć w k. k. LstIR. 31. Z niewyjaśnionego powodu, na początku wojny trafiali oni przede wszystkim do k. k. LstIR. 16


No właśnie że niekoniecznie... Wg ostatniego schematyzmu Landwehry, wydanego tuż przed wojną, powiat żywiecki miał już podlegać pod k.k. LIR.16 (no i tak samo z Landsturmem). Nie wszystkie zmiany, uwidocznione w tym schematyzmie wprowadzono w życie, ale jednak sporo się pojawiło.

PSz napisał/a:

k. k. LstIR. 16: 143 wyniki (polegli, zmarli, ranni, wzięci do niewoli), pierwszy poległy/zmarły we wrześniu 1914 r. Kolejni pojawiają się w dosyć systematycznie do października 1916 r. Następnie przerwa aż do 1918 r. (tylko jeden zmarły podany w 1917)

k. k. LstIR. 31: 240 wyników, pierwszy poległy/zmarły w maju 1915 r. Kolejni pojawiają sie regularnie do końca wojny.

k. k. LstIR. 32: 311 wyników, pierwsi polegli/zmarli w lutym 1915 r. Pojawiają się następnie bardziej systematycznie od maja 1915 r. do końca 1917 r. i sporadycznie w 1918.


Cudownie, bo to faktycznie współgra częściowo z faktem rozwiązania LstIR.16 zimą/początkiem wiosny 1915 r. Oba pułki o wyższych numerach po prostu skonsumowały najpierw liniową część LstIR.16, a następnie zaczęły też zbierać żołnierzy z jego okręgu. Jeśli po wiośnie 1915 r. żołnierze z LstIR (nie istniejącego od 1915 do 1918 r.) pojawiają się na listach strat, to może chodzi o zmarłych w szpitalach albo jeńców?
_________________
Wohin soll ich jetzt, ein Trotta?
 
 
PSz
XX. Rekrut

Dołączył: 02 Gru 2013
Posty: 18
Skąd: Saybusch
Wysłany: 2017-02-17, 12:40   

Trotta napisał/a:
Nie piszemy też, że Rebhahn faktycznie objął dowództwo LstIR. 16, wiemy tylko, że był na dowódcę tego pułku przewidziany.


Wiem, ale padło takie przypuszczenie i tylko do niego się odniosłem.

Trotta napisał/a:
Wg ostatniego schematyzmu Landwehry, wydanego tuż przed wojną, powiat żywiecki miał już podlegać pod k.k. LIR.16 (no i tak samo z Landsturmem). Nie wszystkie zmiany, uwidocznione w tym schematyzmie wprowadzono w życie, ale jednak sporo się pojawiło.


Masz może dostęp do fragmentu szematymu Landwehry z 1914, który odnosi się do przynależności powiatu żywieckiego?

Jeżeli chodzi o okręgi pospolitego ruszenia, to wydaje mi się, że wg Rejestrów pospolitego ruszenia z gminy Żywiec, aż do 1914 r. podawany jest "31 Cieszyn". Sprawdzałem to już kiedyś, ale muszę potwierdzić, bo aktualnie nie mam dostępu do skanów.
 
 
Trotta
Hrabia
In deinem Lager, Österreich!


Wiek: 37
Dołączył: 17 Paź 2005
Posty: 6421
Skąd: Kraków
Wysłany: 2017-02-17, 12:53   

Schematyzmu nie mam, ale mam mapkę z niego; tam powiat ż. ewidentnie podpada już pod "16". Zajrzyj na maila.

Co ciekawe, sąsiednie powiaty też miały przejść pod "16"; w jednym z nich leży moja rodzinna miejscowość. O ile pamiętam, moi polegli krajanie służyli jednak w pułkach obrony krajowej i pospolitego ruszenia z Cieszyna, nie Krakowa... ale musiałbym to sprawdzić. W każdym razie nie wszystkie zmiany, uwidocznione w tym schematyzmie zostały wprowadzone w życie.
_________________
Wohin soll ich jetzt, ein Trotta?
 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group